Second Life Demo @ Gent: verslag

Afgelopen dinsdag ging in Gent voor de eerste keer een interactieve workshop door over Second Life. Een mix van marketers, web designers, ontwikkelaars en studenten kreeg er enkele presentaties voorgeschoteld en discussieerde achteraf volop over de pro's en contra's van de virtuele wereld die de laatste tijd niet uit het nieuws is weg te slaan.

post-image-3
Pascal Van Hecke, blogger en werkzaam bij I.T. Works, was organisator van dienst en kon in een mum van tijd 30 mensen strikken om de interactieve sessie bij te wonen. De zaal, ter beschikking gesteld door Wim Janin van ONE Agency , was dan ook goed gevuld met een nieuwsgierig en tegelijk kritisch publiek.

Jos Potargent beet de spits af met een uiteenzetting over de basics van Second Life: hoe je kan bewegen, plaatsen kan bezoeken, communiceren, enz. De software engineer van Agfa gaf ook een korte technische uitleg over hoe je in SL objecten kan bouwen, en het gedrag ervan manipuleren aan de hand van C/Java-scripts. Vervolgens gaf Miel Van Opstal, ex-strateeg bij i-Merge en tegenwoordig Enthusiast Evangelist bij Microsoft EMEA, een interessante uiteenzetting over de economie van Second Life, en op welke verschillende manieren je geld kan verdienen in de virtuele wereld. In het kort samengevat: je kan er kamperen (ergens aanwezig zijn, bvb. om in één van de virtuele discotheken of casino's de indruk te wekken dat het daar de place to be is, en daarvoor Linden Dollars in de plaats krijgen), werken (als barman, veiligheidsagent, prostituee, tuinier, ...), objecten maken en verkopen, of je fortuin vergaren door aan ruilhandel te doen. De belangrijkste economische activeiten die je momenteel in Second Life kan terugvinden zijn clubs, winkels, virtuele kantoren, casino's, banken en een uitgebreid zoekertjessysteem. 

Joost Vandeloo van Mortierbrigade  kwam
vervolgens, samen met Rudy Verbeeck en Frederik De Wachter van
Nazooka een woordje uitleg geven over de recente oprichting van een heus Humo Park dat ze voor het populaire weekblad in de virtuele wereld hebben opgericht.
Een indrukwekkende prestatie op zich, aangezien er tussen de initiële briefing van Humo en de effectieve lancering slechts 1 maand lag (met inbegrip van de eindejaarsfeesten). Mortierbrigade bedacht het concept, gecentraliseerd rond het personage Dirk Debeys, dat eerder al op te merken was in de Humo Liegt-campagne. De virtuele avatar van de man fungeert in het Humo Park als gids naar verscheidene 'oorden des verderfs' in Second Life. Daarnaast geeft Humo ook nog eens T-shirts weg aan virtuele bezoekers.

Toch een kanttekening: Mortierbrigade maakt er geen geheim van dat de idee van de oprichting van een Humo Park gegroeid is terwijl de redactie zich op een reportage over Second Life concentreerde, en dat er niet echt is nagedacht over wat er na de publicatie van het artikel mee moet gebeuren. De vraag is dan ook of de aanwezigheid van Humo in Second Life meer is dan een mediastunt, en of er op lange termijn voldoende initiatieven zullen worden genomen om de initiële bezoekers van het Humo Park later te doen terugkeren. Wij denken eerder dat het bij een kortstondig avontuur zal blijven.

De (Belgische) discussies over Second Life hebben ook ondertussen ook hun eigen plekje op het internet gekregen, met de lancering van SLForum.be.

Je vindt de presentatie van Miel Van Opstal en enkele foto's van de workshop op mijn
Back to top button
Close
Close