Bij de RTBF compenseert het digitale de sterke daling van het traditionele publiek

Alhoewel het nog altijd koploper is op het kleine scherm, zag de RTBF verleden jaar toch zijn marktaandeel verminderen. Het digitale compenseert echter deze daling van het publiek.

post-image-3

Uit de  analyse van het eindejaarsrapport van de RTBF blijkt dat de audiovisuele dienst nog dominant blijft, maar dat het publiek ervan vermindert. De gebruikers kiezen voor een hybride consumptiestijl waarbij het digital een groeiende rol speelt. In 2023 bedroeg het publieksaandeel van de openbare omroepen gemiddeld 26,1%, wat de groep tot Franstalige koploper van het land maakt. Toch was dat geen recordjaar, met een daling tegenover de voorgaande jaren (26,4% in 2022 en 28,3% in 2021).

De groei van het digitale aanbod
Vergeleken met zijn traditionele media lijkt de digitale poot het beter te doen. Het Auvio-platform noteerde 78 miljoen views in 2023, waarmee het de tweede populairste streamingdienst wordt in Wallonië en Brussel, vlak achter Netflix.

De 10 miljoen luisterbeurten voor de podcasts betekenen een stijging met 24% voor de native content. De sociale netwerken vertoonden 1,4 miljoen views, dankzij de “shorts” op YouTube en de stijgende populariteit van Instagram en TikTok. De inkomsten uit reclame blijven dalen tegenover radio en tv.

In 2024 bereidt de RTBF zich voor op een druk jaar, met de verkiezingen en grote sportevenementen die op al zijn platformen uitgezonden worden. Om beter in te spelen op die vraag zullen de website en de RTBF.be app in februari een nieuwe naam krijgen: RTBF.actus, met een nieuwe navigatie voor een vlottere gebruikerservaring. Dit sluit aan bij RTBF Auvio, het audiovisuele contentplatform, om zo een coherente en volledige ervaring te bieden, die gaat van algemene informatie tot content van de zenders, welzijn en sport, aldus Marie-Paule Lemmens, verantwoordelijke voor de apps en websites van de groep.

Back to top button
Close
Close