Ben ik het reclamebureau van het jaar?

Time verkiest de surfer tot persoon van het jaar, AdAge doet hetzelfde met het reclamebureau van het jaar. Het reclamevakblad verkoos in het spoor van Time namelijk de consument in plaats van één of andere creatieve hotshop tot het beste reclamebureau.

post-image-3

De motivering van AdAge ligt voor de hand: buzz, participatie, word of mouth, consumer generated, noem maar op: de consument is geen, euh, consument meer (en al zeker niet van reclame), hij is actief betrokken in het hele proces.

Dat is natuurlijk wel een beetje zo maar voor zover wij weten worden de belangrijkste budgettaire beslissingen over wat u en ik aan reclame vreten nog steeds ver boven uw en mijn hoofd genomen. En voor zover ik weet zou de gemiddelde consument liever die verrekte reclame de wereld uit hebben, eerder dan er zelf te gaan maken. De consument tot reclamebureau van het jaar verkiezen is wel een mooi gebaar (en goed voor de buzz) maar het is natuurlijk pure nonsens.

Waarmee we niet willen gezegd hebben dat de consument niet meer dan ooit betrokken is en dat hij een belangrijke rol speelt in het voeren van marketingdialogen en blabla maar agentschap van het jaar? Dat gaat er zelfs voor deze digitale jongen over.

Gelukkig vermeldt AdAge ook nog een paar echte bureaus: http://adage.com/columns/article?article_id=114290

Back to top button
Close
Close