Home/E-commerce/Alibaba en Business France slaan de handen in elkaar om de Franse KMO te promoten in het buitenland Alibaba en Business France slaan de handen in elkaar om de Franse KMO te promoten in het buitenland In het kader van het initiatief "Dare to export"” werken Alibaba en Business France samen om het aantal exporterende bedrijven tegen 2030 met 33% te laten stijgen. 2024-01-15Comment Op 10 januari 2023 werd een online platform gelanceerd dat de digitalisering en internationalisering van de KMO wil vergemakkelijken. Dit initiatief wil de export van Franse producten op wereldschaal promoten. Alibaba biedt hulp aan KMO om hun B2B-verkopen te laten groeien Via deze virtuele showroom hebben deze bedrijven toegang tot tools die een optimale communicatie bevorderen. Tegelijkertijd zijn er online cursussen beschikbaar om deze tools optimaal te kunnen inzetten. Volgens een onderzoek van Censuswide zou de e-commerce in Frankrijk in de jaren 2021 en 2022 een groei gekend hebben van 19,6%. Toch benadrukt Michelle Lau, Managing Director Frankrijk bij Alibaba dat de KMO afgeremd worden door een gebrek aan middelen, waardoor hun internationale expansie beperkt wordt. Dit initiatief kadert in het “Osez l’Export!” (Durf te exporteren) plan, dat ondernomen werd door de Franse overheid. Dit programma heeft duidelijke doelstellingen, zoals investeren in human resources, territoriale ontwikkeling, en de promotie van Franse producten in het buitenland. Momenteel exporteren een 150.000 Franse bedrijven hun producten naar het buitenland, en het is de bedoeling om dat aantal tegen 2030 te laten stijgen naar 200.000 bedrijven. De mening van de redactie Europa heeft een zekere achterstand op het gebied van uitvoer naar het buitenland, en de steun van een e-commerce gigant betekent een kostbare hulp om een nieuwe stap in die richting te zetten. België biedt wel hulp bij de export, maar de introductie van een vorm van hulp zoals die elders bestaat, zou welkom zijn. Volgens een onderzoek van de FOD Economie worden de Belgische KMO geconfronteerd met gelijkaardige uitdagingen als hun Franse collega’s, zoals een gebrek aan middelen, naambekendheid en de moeilijkheid om op nichemarkten te werken. Alhoewel financiële subsidies op prijs gesteld worden, zou hulp bij de digitalisering en promotie van hun zaak ook welkom zijn. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address