Home/Search Engine/Search Engine Marketing in België Search Engine Marketing in België SEM heeft zonder enige twijfel de wind in de zeilen. Toch blijken de Belgische ondernemingen nog altijd niet voldoende belang aan deze nieuwe marketingdiscipline te hechten. En dat is jammer, want met SEM kan men op het vlak van de Return on Investment vaak betere resultaten scoren dan met meer klassieke methoden. Of dat beweren de zwaargewichten op deze markt toch... 2007-01-15Comment “SEM is snel aan het groeien in België, hoewel we toch nog altijd tegen een zekere achterstand aan kijken ten opzichte van andere Europese landen”, zegt Michael Vandenhooft, General Manager van Extenseo. “Daar gaat intussen al tot 30% van de investeringen van de bedrijven naar dit nieuwe online marketingwapen. In Groot-Brittannië besteedt men er zelfs 40% aan (een cijfer dat vergelijkbaar is met dat in de Verenigde Staten).” Gerald Claessens, General Manager bij Publicityweb, gaat zelfs nog verder: “Volgens de laatste schattingen van het IAB zou SEM momenteel ongeveer 20% van de online reclame-investeringen vertegenwoordigen - tegenover slechts 3% in 2005”. Die sterke groei zet de concurrentie natuurlijk onder druk. “Gelukkig groeit de markt op zich ook heel snel, waardoor iedereen toch een plaatsje onder de zon kan veroveren”, aldus Gerald Claessens. Frederic De Schryver, die verantwoordelijk is voor OptiSeo, lijkt het daarmee eens te zijn. “De meeste hoofdrolspelers in België blijven groeien op een markt die zelf ook steeds ‘voller’ wordt, terwijl het toch al enkele jaren geleden is dat er nog nieuwe kapers op de kust verschenen zijn”, zegt hij. Aan de hand van een aantal door Extenseo aangehaalde cijfers krijgen we een zicht op de commerciële impact van SEM: 90% van de surfers maakt vandaag de dag gebruik van de zoektools van Google. Meer dan 8 miljard pagina’s worden door de motoren geïndexeerd. Niet minder dan 50% van de surfers bekijkt alleen de eerste pagina van de zoekresultaten en meer dan 55% van de online-aankopen is een gevolg van een zoektocht met een zoekmotor. Zo begrijpt u meteen hoe belangrijk het voor een onderneming is om goed gepositioneerd te zijn in de zoekresultaten.Maar wat betekent SEM in de praktijk? “De twee technieken die in ons land het vaakst worden toegepast, zijn SEO (Search Engine Optimization of natural referencing) en SEA (Search Engine Advertising of de aankoop van trefwoorden)”, legt Michael Vandenhooft uit. “Met behulp van de SEO-tools kan men (vanaf de opbouwfase) de structuur en de content van de site optimaliseren. Men maakt hierbij gebruik van specifieke strategieën waarmee men betere resultaten kan behalen op de pagina’s van de zoekmotoren.”“Search Engine Advertising (waarbij men ook wel eens de term ‘pay-per-click advertenties’ gebruikt) is gebaseerd op de selectie van een aantal trefwoorden waarvoor men bovenaan en/ of rechts op de pagina’s van de zoekresultaten advertenties plaatst”, verklaart Birgit Corluy, Marketing Manager bij QueroMedia. SEA wordt minder vaak gebruikt en is ook minder rendabel, maar kan toch interessant zijn om trafiek te genereren naar aanleiding van een contextuele reclameboodschap (Google AdSense of Contextual Advertising). Dit betekent dat de boodschap wordt gepubliceerd op sites (die met de reclamemodule van Google werken) in functie van de content van iedere pagina. In de praktijk zijn beide strategieën (SEO en SEA) complementair. “De meest actieve marketeers passen de twee methodes het hele jaar door naast elkaar toe”, zegt Michael Vandenhooft. Toch blijft SEO rendabeler dan SEA (zie hierna), hoewel men in het laatste geval wel meer controle heeft over de reclameboodschappen en men erg competitieve trefwoorden op het scherm kan laten verschijnen. Deze laatste techniek is om die reden dan ook ideaal voor meer tijdsgebonden en tactische acties.Uitzonderlijke return“Algemeen gesteld is SEM de beste strategie om verkoop of ‘leads’ te genereren, want surfers maken vooral gebruik van motoren om informatie te zoeken of een product of een dienst te kopen. Ze zijn met andere woorden al bereid om in hun portemonnee te tasten wanneer ze aan het surfen gaan. Hierdoor is SEM het tool dat de beste conversiecijfers haalt van alle e-marketingtechnieken… en dat tegen een vaak belachelijk lage acquisitieprijs”, stelt Michael Vandenhooft. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address