Home/Online media/Krantenuitgevers gaan samenwerken voor meer online reclame-inkomsten Krantenuitgevers gaan samenwerken voor meer online reclame-inkomsten Een teken des tijds: de Amerikaanse krantenuitgevers willen een groter deel van de stijgende online reclame-uitgaven binnenhalen ten koste van de grote internetportalen. Ze hebben plannen om hiervoor samen te werken en zo een sterker tegengewicht te vormen ten opzichte van Yahoo!, Google en Microsoft. 2007-01-11Comment The Wall Street Journal maakt gewag van de plannen van Gannett, McClatchy en Tribune om een strategische alliantie te vormen, maar vermeldt er wel explicitiet bij dat er nog niets concreets werd beslist. Het idee van de 3 grootste krantenuitgevers van de Verenigde Staten is nochtans niet slecht: 10 % van hun gezamenlijke online inventory verkopen via een 'Open Network', een one-stop-shop voor grote adverteerders die wel een ruim, nationaal publiek wensen te bereiken, maar daarvoor niet bij elke uitgever apart willen gaan onderhandelen. De competitie is echter niet van de poes: enerzijds vangen de grote portalen sowieso al de meeste online reclamedollars, maar Yahoo! verenigde zich daarnaast onlangs nog met een groep van 7 kleinere krantenuitgevers, onder leiding van Hearst Corporation en MediaNews Group. Deze 'Seven Amigos' hebben samen meer dan 100 kranten in portfolio, en vormen een sterke alliantie met Yahoo! voor alles wat betreft online advertenties en zoekfunctionaliteiten op hun websites. Een bijdrage van Robin Wauters, vrij vertaald vanop http://www.marketingblog.eu Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address