Externe links: een onmisbare strategie bij referencing

Zou u me geloven als ik u zeg dat een goed geoptimaliseerde site zonder een groot aantal hoogwaardige externe links tegenwoordig minder goed scoort bij de zoekmotoren dan een niet-geoptimaliseerde site met een groter aantal links die surfers kunnen aantrekken? Feit is dat externe links voor 30 tot 50% de positionering van een site bepalen. Reden genoeg om daar eens wat meer aandacht aan te besteden, dachten we zo…

post-image-3

Natural referencing of Search Engine Optimization (SEO) is een discipline die constant aan het evolueren is. Zo ongeveer het enige dat daarbij niet verandert, is het doel van de zoekmotoren: zij blijven nog altijd op zoek naar de pertinentie van de gepubliceerde informatie. De vraag is echter hoe die pertinentie kan worden gemeten. Eén maatstaf is de bekendheid van de sites. Zoekmotoren meten die bekendheid (of populariteit) voortaan op basis van de externe links en de kwaliteit van deze laatste. Bij Google gebruikt men voor dit concept de term ‘PageRank’ of ‘TrustRank’.

Hiermee belanden we bij een evolutie die intussen al 2 tot 3 jaar aan de gang is, maar die de meeste marketeers tot nog toe blijkt te ontsnappen… Tot voor kort waren alle sites gelijk voor de zoekmotoren; alleen hun content en hun optimalisatieniveau speelden een rol bij de rangschikking. Vandaag de dag echter wordt alles bepaald door de populariteit! Kortom, de site met het hoogste aantal hoogwaardige externe links maakt de meeste kans om hoog te scoren in de lijsten met de zoekresultaten.

Hoe krijgt u hoogwaardige externe links?
In theorie zou zoiets vanzelf moeten gaan - ten minste als uw site pertinente informatie bevat die andere webmasters interessant genoeg lijkt om een link naar uw site te maken. In de praktijk kan het hele proces worden versneld door een doelgerichte campagne waarbij er links worden aangemaakt.

Die campagne is een werk van lange adem en gaat als volgt:

1. Controleer de bestaande externe links. Zijn die correct geformatteerd voor de motoren (geen link in JavaScript of in Flash…)? Bevatten ze rechtstreekse links naar uw site (dus zonder ‘reclametracking’ of andere omwegen)? Maken ze gebuik van de trefwoorden die verband houden met uw activiteiten?

2. Ga op zoek naar sites die in aanmerking komen om een link naar uw site te leggen. Dit kunnen sites zijn die een complementaire content aanbieden of die al links naar de sites van een aantal van uw concurrenten bevatten. Inschrijvingen in webjaarboeken zijn ook handig, op voorwaarde evenwel dat die werken met de criteria die in punt (1) werden opgesomd.

3. Geef de voorkeur aan sites die zelf bekend zijn (zoals de sites van federaties, media, overheden enz…). Een link van dit soort sites zal bij het meten van de populariteit zwaarder doorwegen.

Trap echter niet in de val van de ‘Link Farms’ (sites waar links op een artificiële manier worden uitgewisseld). Die werden overigens onlangs door Live Search op een ‘zwarte lijst’ geplaatst.

Het aanmaken van externe links neemt weliswaar enorm veel tijd in beslag, maar op die manier kunt u er wel op rekenen dat uw site bovenaan de pagina’s met de zoekresultaten blijft staan. En van de hogere rendabiliteit van SEO hoeft waarschijnlijk niemand mee te worden overtuigd!

Michaël Vandenhooft, Extenseo

Back to top button
Close
Close