Zo definieer je en ken je een doelgroep in een tijdperk van gegevensbescherming

In een tijd waarin privacy een essentiële kwestie is, pakt het Belgische bedrijf SIRIUS Insight uit met Dividuals®. Deze oplossing is erop gericht een doelgroep, diens gewoonten en evolutie beter te begrijpen en op te volgen, met respect voor de privacy van elke consument.

post-image-3

Alle experts die het menselijk gedrag bestuderen, komen tot dezelfde conclusie: de gewoontes van mensen veranderen sneller dan ooit. Deze bevinding stelt heel wat spelers, zowel in de openbare als in de privésector, voor grote uitdagingen. Het is nu bijvoorbeeld ingewikkelder om trends te identificeren en te anticiperen op gedragsverandering, terwijl het opbouwen van sterke banden met individuen cruciaal is voor bedrijven en organisaties.

Parallel aan deze constante versnelling werd de laatste jaren veel vooruitgang geboekt op het gebied van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Zo vormen de General Data Protection Regulation (GDPR) en de toekomstige verdwijning van cookies van derden nieuwe uitdagingen voor communicatie-experts en marketeers.

Een oplossing in lijn met de uitdagingen van vandaag

Gezien de grote uitdagingen wilde de Belgische onderneming SIRIUS Insight, gespecialiseerd in geomarketingstrategie, de professionals in de sector helpen. Met de lancering van Dividuals® biedt zij nu de meest geavanceerde consumentensegmentatie tot nu toe. De oplossing laat toe om doelgroepen te identificeren, lokaliseren, kwantificeren en doorgronden, en marktontwikkelingen en trends te volgen.

"Deze databank groepeert alle Belgische gezinnen in 10 segmenten en 37 subsegmenten. Elk van de segmenten en subsegmenten wordt gedefinieerd door meer dan 2.000 specifieke criteria, zoals consumptiegewoonten, mobiliteit, gezinssamenstelling, levensstandaard, ... Zonder natuurlijk de meer klassieke criteria te vergeten, zoals leeftijd, inkomensklasse, ...", zegt Ronald den Ouden, Managing Director bij SIRIUS Insight.

Revelante campagnes

Door klantgegevens te kruisen met Dividuals® kunnen bedrijven hun doelgroepen en hun kenmerken duidelijker definiëren. Zo kunnen ze hun campagnes gerichter maken, de juiste kanalen kiezen en de boodschappen aanpassen. Dit betekent dat campagnes altijd relevant en juist getarget zijn.

Een evolutie database die voldoet aan de GDPR

In een tijd waarin de privacybescherming steeds meer vooruitgang boekt, voldoet Dividuals® nauwgezet aan de eisen van de GDPR. De gegevens zijn afkomstig van zorgvuldig geselecteerde particuliere en openbare actoren. Vanaf het begin werd rekening gehouden met de GDPR en werden de beginselen van “privacy by design” toegepast. De gebruikte gegevens zijn anoniem en voldoen strikt aan alle GDPR-maatregelen. Het eindproduct heeft geen spoor van de brongegevens. Bovendien is de oplossing volledig onafhankelijk van third party cookies, dus zijn er ook geen nadelige gevolgen als die gaan verdwijnen in de toekomst.

Dividuals® is een toekomstbestendige oplossing en gemakkelijk te integreren in verschillende softwareoplossingen. De betrouwbaarheid van de gegevens wordt versterkt door regelmatige updates die het toelaten om veranderingen in de gewoontes en het gedrag van de Belgische burgers in continu te volgen, zonder hun privacy te schenden,” legt Ronald den Ouden uit.

Gegevens die een effectief en blijvend antwoord bieden op de huidige uitdagingen van de B2C-sector.

Back to top button
Close
Close