Corporate blogging in een marketingcontext (deel 1)

Vanaf deze maand starten we voor Inside een nieuwe reeks praktische artikelen over een bepaald internetthema. In de eerstkomende editie van Inside beginnen we met een reeks over corporate blogging.

post-image-3

De redenen voor de keuze van dit thema lagen voor de hand. Ten eerste is er het afgelopen jaar meer geschreven en gepraat over blogs dan over gelijk welk andere topic (misschien online video uitgezonderd). Ten tweede merkte ik tijdens vele gesprekken met mensen uit de bedrijfswereld dat er nog heel wat onbegrip bestaat over blogs hoewel de interesse voor het fenomeen groot is.

Maar vooraleer de koe bij de horens te vatten en u te vertellen hoe u een bedrijfsblog opzet lijkt het me niet zinloos om eerst eens te kijken wat de echte betekenis van het bloggen eigenlijk is en waarom u in hemelsnaam zo gek zou moeten zijn om uw merk en reputatie te grabbel te gooien op een blog (dat is toch de perceptie die velen hebben)…

Wat is een corporate blog?

Wees gerust, dit is geen ‘blogging for dummies’ al richt ik me in de eerste plaats tot zij die willen bloggen maar niet goed weten hoe en waarom. U weet ongetwijfeld al wel dat een blog zo een website-achtig ding is waar mensen, in hun hoedanigheid als privé persoon of als medewerker van een bedrijf, over van alles en nog wat berichtjes en ook wel eens foto’s en/of video’s en/of audiofragmenten posten.

Blogs hebben daarbij een aantal specifieke karakteristieken. De laatste berichtjes verschijnen eerst, vaak kunnen bezoekers commentaren posten, er wordt gebruik gemaakt van een blogplatform à la Typepad, Wordpress of de blogplatformen van bedrijven als Microsoft of Skynet etc…

Eigenlijk doen al die karakteristieken er niet echt toe. Dat is voer voor scripties en eindwerken.

Waar het wel om gaat is dat blogs platformen zijn waar iedereen, die zich daartoe geroepen voelt, kan vertellen waar hij of zij zin in heeft. Ze kunnen gaan over de ondraaglijke lichtheid van het bestaan, de frivole belevenissen van de zaterdagnacht, het favoriete huisdier of zwaardere thema’s zoals pakweg de sociaal-economische situatie in China of de ware betekenis van het werk van Nietzsche. Sommige blogs hebben een duidelijk thema, anderen helemaal niet.

Bedrijfsblogs of corporate blogs zijn dan weer blogs die opgezet worden door bedrijven. Nu ja, niet door bedrijven zelf natuurlijk want dat zijn niet meer dan juridische entiteiten en die kunnen niet echt berichtjes intikken. Bedrijfsblogs worden opgezet door MENSEN binnen bedrijven. De patron, de r&d afdeling, de marketingmensen, whatever. Soms gebeurt dat vanuit een top-down benadering: iemand zegt ‘we moeten bloggen’. Soms gebeurt het in het kader van een specifieke actie of campagne. En soms gebeurt het bottom-up: mensen uit het bedrijf beginnen te bloggen over de dingen die ze doen en na verloop van tijd wordt dat opgepikt door meer mensen uit het bedrijf en gerecupereerd door het management omdat ze ‘zien dat het goed is’. Natuurlijk is dit een beetje een simplistische voorstelling en is de ontstaansgeschiedenis voor elke bedrijfsblog verschillend maar het geeft een idee.

Waarom zou ik / mijn bedrijf bloggen?

De redenen waarom bedrijven een blog starten zijn erg uiteenlopend (we gaan er hierbij van uit dat de blog een bewuste beslissing is, zoals ik net vertelde is dat lang niet altijd het geval). Sommigen doen het om te vertellen hoe ze geweldig ze wel zijn. Anderen zien het als een PR-activiteit. Nog anderen doen het omdat ‘de boekjes’ toch nooit over hen schrijven. En er zijn er die het doen omdat het modieus is. Slecht nieuws voor al die bedrijven: daar gaat het niet om. Verder vertel ik waarom dan wel.

Maar nu is het tijd om een ander begrip te introduceren: ‘conversaties’.

Je kunt geen boek over conversaties openslaan of je komt het woordje wel tegen. Meer zelfs: sommige boeken over blogs en over ‘new marketing’ dragen het woordje in de titel. Denk aan ‘

Back to top button
Close
Close