Home/Innovation/Streaming in de toekomst: Deloitte's Top 3 TMT voorspellingen voor 2023 Streaming in de toekomst: Deloitte's Top 3 TMT voorspellingen voor 2023 Een revolutie in de sector: Deloitte's TMT voorspelling belicht de belangrijkste trends die de toekomst van Technologie, Media en Telecommunicatie vormgeven. 2023-02-01Comment Deloitte, heeft zijn 2023 Technology, Media, and Telecommunications (TMT) global report uitgebracht, met waardevolle inzichten voor bedrijven die de concurrentie een stap voor willen blijven in deze snel veranderende omgeving. Het rapport belicht de voortdurende digitale transformatie van de wereldeconomie en kijkt naar de opkomst van AVOD (advertising video on demand), AI in chipontwerp en virtuele productie. "De TMT-sector in België is voortdurend in ontwikkeling, zet zich in voor snellere klimaatmaatregelen, maakt gebruik van nieuwe technologieën zoals breedbandsatellieten en virtual reality, en omarmt handel op sociale media om de groei te stimuleren", aldus Vincent Fosty, Technology, Media & Telecommunications Industry Lead bij Deloitte België. “Maar gezien de druk op zakelijke en consumentenuitgaven streeft de sector er ook naar technologieën te ontwikkelen waarmee de gebruiker meer kan doen met minder.” AVOD vindt een steeds ontvankelijker publiek Bereid je voor op een ingrijpende verschuiving in streaming. Deloitte Global voorspelt dat grote streamingdiensten in de nabije toekomst AVOD (advertising video on demand) zullen gaan omarmen. Tegen 2023 zullen veel video-on-demand abonnementsdiensten in ontwikkelde markten een advertentie-gefinancierde optie hebben gelanceerd als aanvulling op hun reclamevrije opties. Tegen 2024 zal de helft van deze aanbieders ook een gratis streaming tv-dienst met reclame lanceren. En tegen 2030 verwacht Deloitte dat de meeste abonnementen op online videodiensten geheel of gedeeltelijk met reclame zullen worden gefinancierd. België sluit zich aan bij deze trend: 31% van de Belgische consumenten zegt bereid te zijn advertenties te accepteren in ruil voor lagere abonnementsprijzen. Consumentenvoorkeuren, concurrentiebewegingen en geo-economische krachten drijven streamingdiensten in de richting van AVOD, waardoor de opzegging zal afnemen en ze hun consumentenbasis kunnen verbreden. AI in chipontwerp Een revolutie in chipontwerp met AI. Toonaangevende halfgeleiderbedrijven wenden zich tot AI om sneller, goedkoper en efficiënter chips te ontwerpen. Volgens Deloitte Global kunnen deze bedrijven alleen al in 2023 maar liefst 300 miljoen dollar uitgeven aan AI-tools voor chipontwerp, en dat aantal zal de komende vier jaar naar verwachting jaarlijks met 20% toenemen tot 500 miljoen dollar in 2026. Een voorbeeld hiervan is de chip DIANA, ontwikkeld door The Interuniversity Micro-electronics Center (IMEC) en onderzoekers van de KU Leuven, de eerste AI-versneller die digitale en analoge processoren combineert en zo AI-berekeningen versnelt. De toekomst van chipontwerp is er, en hij wordt aangedreven door AI. Virtuele productie wordt realiteit Ervaar de toekomst van film- en tv-productie met virtuele productie. De markt voor virtuele productietools zal exploderen. Deloitte Global voorspelt dat de markt in 2023 2,2 miljard dollar zal bedragen, een stijging van 20% ten opzichte van 2022. De vraag naar visueel verbluffende tv-programma's en films zet studio's en streamingdiensten ertoe aan deze tools te gebruiken, waardoor ze rijke visuele effecten kunnen creëren die tegelijkertijd een kostenverlagende werking hebben. Virtuele productie zorgt ook voor een revolutie in de manier waarop film en tv worden gemaakt, door meer flexibiliteit en kortere productietijden. Het brengt real-time computergegenereerde beelden en visuele effecten naar echte sets, waardoor productieteams efficiënter en effectiever kunnen werken. België loopt al voorop met verschillende virtuele studio's, zoals de VRT en de RTBF, die al nieuwe virtuele producties hebben opgestart en realtime grafische hardware en software hebben gebruikt voor de live-verslaggeving van de FIFA World Cup in Qatar. Aanvullende Deloitte 2023 TMT voorspellingen: Organisatorische en persoonlijke impact duwen tech leiders naar snellere klimaatactie Volgens een Deloitte CxO duurzaamheidsenquête hebben techbedrijven 13% meer kans dan niet-techbedrijven om te streven naar net-zero tegen 2030. In Vlaanderen wordt cleantech aangemoedigd met sectorspecifieke organisaties voor onderzoek, bedrijfsincubatie, slimme financiering, onderwijsprogramma's, belastingaftrek en groene certificaten, terwijl in Wallonië vooral in de sectoren waterstof en bouw acties worden ondernomen om de koolstofuitstoot te verminderen. Live sport: De volgende arena voor de streaming-oorlogen Streaming providers besteden miljarden dollars aan live sport in een poging om publiek aan te trekken, te behouden en geld te verdienen. Deloitte voorspelt dat ze in 2023 wereldwijd meer dan 6 miljard dollar aan grote sportrechten kunnen uitgeven. In België maken jongeren de overstap van lineair kijken naar streaming via verschillende platforms, en live sport wordt gezien als een belangrijk instrument om streamingabonnees aan te trekken en te behouden. Breedbandsatellieten zullen door een druk luchtruim moeten navigeren Deloitte voorspelt dat er tegen 2023 meer dan 5.000 breedbandsatellieten in een baan om de aarde zullen draaien, die wereldwijd bijna een miljoen abonnees van hogesnelheidsinternet zullen voorzien. Belgische bedrijven richten zich op nichesegmenten van de markt en stimuleren belangrijke technologische innovaties Winkelen wordt sociaal, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 biljoen dollar Deloitte voorspelt dat de uitgaven voor goederen en diensten via sociale media in 2023 wereldwijd meer dan 1 biljoen dollar zullen bedragen, met een jaarlijkse groei van 25%. Facebook en Instagram zijn de populairste platforms voor e-commerce in België en vertegenwoordigen respectievelijk 57 en 40% van de e-shoppers. Zal VR van niche naar mainstream gaan? Afhankelijk van overtuigende VR-content Deloitte voorspelt dat de VR-markt in 2023 wereldwijd 7 miljard dollar aan inkomsten zal genereren, waarvan 90% uit de verkoop van headsets. VR-content, voornamelijk games, zal de rest uitmaken en de groei van de VR-populariteit aanwakkeren. België is de thuisbasis van veel toonaangevende gamestudio's en bedrijven die werken aan de ontwikkeling van next-gen AR-headsets en optische brillen. Strijd om de Enterprise Edge Deloitte voorspelt dat de bedrijfsmarkt voor edge computing in 2023 met 20% zal groeien, omdat bedrijven zich in allerlei bochten wringen om een deel van de groeiende markt in handen te krijgen. In België zal de edge-infrastructuur zich bevinden in datacenters op locatie, randapparatuur of ingebouwd in de telecominfrastructuur. Laten we een deal maken - in gaming! Deloitte voorspelt een toename van 25% in fusies en overnames van videogamebedrijven in 2023, iets langzamer dan de geschatte groei van 30% in 2022. Deze voorspelling is echter beperkt voor de Belgische gamingmarkt, aangezien deze niet bijzonder concurrerend is en in de onderzochte periode weinig fusies en overnames plaatsvonden. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address