Home/Campaigns/2007 : het einde van de sociale media 2007 : het einde van de sociale media OK, OK, de titel klinkt sensationeel. Maar toch: Steve Rubel van Micropersuasion.com en BB (Bekende Blogger) heeft een leuk dialoogje op gang gebracht met zijn voorspellingen voor 2007. 2007-01-03Comment Rubel beweert dat we niet meer zullen spreken van sociale media (lees blogs, wiki’s en andere podcasts). Zijn argument (ongeveer): de mainstream media voegen allemaal een sociaal luik toe en, omgekeerd, worden de sociale media van het eerste uur meer en meer mainstream media. Klinkt logisch. En voor mijn part hoeven al die labels ook niet. Maar toch Slaat Rubel de bal mis. Want hij plaatst de sociale media meteen in het zelfde discours als de massamedia. En ging het bij sociale media net niet over de micro-conversaties die, samen, in allerlei kwadraatformules van de omvang van het netwerk, precies het tegenovergestelde zijn van massamedia? Cluetrain Manifesto? Long Tail? En ook wel Naked Conversations? Precies één van de auteurs van dat laatste, Shel Israel, geeft Rubel alvast lik op stuk. Hij doet dat in een beetje straffe bewoordingen; Waar hij zich trouwens later voor verontschuldigt maar de kern van zijn betoog behoudt. Grappige maar terechte commentaar van een bezoeker op die laatste post: post nooit als je kwaad bent / durf je te verontschuldigen... En iedereen is weer blij. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address