Home/Campaigns/Telecomreus AT&T stoelt business model op reclame Telecomreus AT&T stoelt business model op reclame Wie recent het economische nieuws wat volgde, heeft misschien opgepikt dat de Amerikaanse telco AT&T in zijn thuisland zijn acquisitie van BellSouth (en van Cingular) heeft afgerond en daarmee de dominante telco-speler in de VS is. In de Wall Street Journal liet topman Edward Whitacre gisteren in zijn strategische kaarten kijken. En daarin staat met stip de term ‘interactieve reclame’ genoteerd. 2007-01-03Comment AT&T is namelijk van plan (meer zelfs, de reclame-industie is al gebriefd en de reclameverkopers aangeworven) om één van zijn geïntegreerde tv+gsm+internet aanbiedingen te spijzen met reclame-inkomsten. Whitacre heeft het zelfs over inkomsten van ‘vele miljarden dollars’ binnen pakweg vijf jaar. Het is het zoveelste bedrijf dat volop de kaart trekt van de reclame in een omgeving die klassiek werd gekenmerkt door betalende abonnementsformules en het toont het blinde geloof aan van de industrie in de interactieve reclame. De achterliggende filosofie van veel van die modellen is een soort win-win tussen de media en adverteerders aan de ene kant en de consument aan de andere: in ruil voor reclame ‘kijgt’ de consument iets, vaak onder de vorm van een korting of ‘gratis’ dienst. Persoonlijk stoort dat beeld me. Omdat het nog steeds van het klassieke massamedia- en massamarketing-denken uitgaat: het buitenpompen van reclameboodschappen over massanetwerken. De media zijn veranderd, je hebt er meer nodig, maar de tactieken blijven blijkbaar dezelfde. Alleen: hoe lang nog? http://publications.mediapost.com/index.cfm?fuseaction=Articles.showArticleHomePage&art_aid=53228 Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address