Belgische bedrijven blijven sceptisch over blogs

Porter Novelli ondervroeg 25 Belgische marketing- en communicatieprofessionals en kwam tot een weinig verrassende conclusie: het fenomeen blogging blijkt relatief onbekend, maar niet volledig onbemind.

post-image-3
De meeste respondenten gaven aan slechts matig bekend te zijn met blogging, en stellen zich vragen bij de juistheid van de informatie die bloggers verspreiden over het bedrijf waarvoor ze werken. De ondervraagde professionals beseffen dat blogs moeten worden opgevolgd, en erkennen dat bloggers een bedreiging kunnen vormen of zelfs een regelrechte crisis kunnen veroorzaken binnen hun bedrijf.

In de Verenigde Staten is de trend om blogs en buzz te tracken stilaan gemeengoed aan het worden voor bedrijven, maar die trend zet zich volgens het onderzoek van Porter Novelli  voorlopig niet door in België.
 
Daar wordt door de communicatieprofessionals sceptisch gekeken naar corporate blogs, tenzij die deel gaan uitmaken van een weldoordachte communicatiestrategie en een inhoudelijke meerwaarde gaan bieden.
Bijdrage van Robin Wauters (MarketingBlog.eu

Naschrift van de redactie: 25 professionals lijkt ons niet meteen een garantie op wetenschappelijke relevantie, bovendien is het natuurlijk de vraag of de bevraagden wel echte professionals zijn als ze niet inzien dat blogs en vooral de dialogen die er zich op afspelen heus wel belangrijk zijn. Maar Belgische bedrijven hebben zich natuurlijk wel vaker laten opmerken door een volgermentaliteit en enig scepticisme tegenover nieuwigheden. Anderzijds is het misschien de taak van de sector om minder te praten over blogs en meer over de onderliggende realiteit: die van een consument die op zoek is naar zelfexpressie en daarvoor nu ook de tools heeft. Voorlopig laten we dus in het midden of dit een onderbouwde studie is dan wel een eindejaarspersbericht.

Back to top button
Close
Close