Belgische start-up HelloHouston zet zijn steile klim verder met een geslaagde kapitaalronde van een half miljoen euro

Drie jaar na zijn lancering blijft de start-up HelloHouston nieuwe klanten en investeerders overtuigen. Minder storingen, minder verspilling, minder stress… HelloHouston biedt een nieuwe visie op het beheer van het technisch onderhoud van productiesites: mobiel, intuïtief en met een positieve economische, ecologische en menselijke impact. Een oplossing die zich al op het terrein bewezen heeft en voortdurend blijft innoveren, wat vandaag mooie toekomstperspectieven biedt.

post-image-3

Men heet niet voor niets HelloHouston: het jonge Belgische bedrijf mikt hoog en ziet het groots! Het heeft immers een nieuwe stap gezet in zijn ontwikkeling met de geslaagde ophaling van een half miljoen euro bij verschillende beleggers, Sambrinvest en Be Angels voorop. Het was een grote uitdaging, want HelloHouston is actief in een sector die minder gekend is bij de beleggers. Nochtans een sector die van strategisch belang is en voluit toekomstgericht: die van het geautomatiseerd beheer van het technisch onderhoud, met name in fabrieken en logistieke centra.

Het begint allemaal in 2019. Tijdens een gesprek komen Stéphane Colle en Bertrand Morel, dertigers, tot dezelfde vaststelling: de bestaande oplossingen voor het technisch beheer van apparatuur zijn uiterst complex, weinig intuïtief en weinig mobiel. De twee vrienden weten waarover ze praten. De eerste, houder van een MBA aan Insead, heeft gewerkt bij Microsoft en AB Inbev. De tweede is burgerlijk ingenieur en heeft acht jaar ervaring in de nucleaire sector. “Wij zegden tot elkaar: waarom onze vaardigheden niet combineren om een eenvoudig, mobiel en efficiënt product te creëren?”, vertelt Stéphane Colle. Het aftellen was begonnen.

Een nieuwe klant per maand, vooral in de agrofood
Dat product werd het HelloHouston-platform, een digitale tool voor het beheer van technisch onderhoud (GMAO in het jargon van de sector). Een tool die zich onderscheidt door zijn mobiele facet, zijn snelle en erg intuïtieve leercurve, de hoge mate van personalisering, en de  all-in-one dimensie waarmee een groot aantal data gecentraliseerd kan worden.

Pluspunten die al snel aansloegen. “Sinds de commerciële lancering van het platform twee jaar geleden hebben wij één nieuwe grote klant per maand erbij”, vertelt een tevreden Stéphane Colle. “Wij hebben al snel gemerkt dat de nood het hoogst was bij bedrijven die intern eigen technische teams hebben, en waarvoor het technisch beheer van strategisch belang is. Wanneer er op een industriële site een productielijn in panne valt, dan valt alles stil. Onze voornaamste klanten zijn vandaag afkomstig uit de agrofoodsector: of het nu gaat om productiesites of logistieke centra, zij moeten tot elke prijs pannes vermijden”.

Van de vicieuze cirkel van herstellingen naar de heilzame cirkel van preventie
Hoe werkt HelloHouston concreet? Het digitaal platform is toegankelijk via een tablet, mobiele telefoon of computer, en beschikt voor drie interfaces: een voor de operatoren, een voor de technici, en een voor de onderhoudsverantwoordelijken. Dankzij een systeem van QR-codes kunnen eerstelijnsoperatoren een technisch probleem signaleren, op de hoogte gebracht worden van geplande of lopende interventies, en zelfs bepaalde problemen zelf oplossen – wat een niet te verwaarlozen besparing betekent. De technici van hun kant ontvangen de interventieverzoeken en kunnen die eenvoudig en gecoördineerd inplannen. Via het platform hebben zij toegang tot veel informatie, zoals de technische kenmerken van een machine, de historiek van de interventies, enz. Direct op de machines geplaatste connectoren maken het ook mogelijk om bepaalde interventies te voorzien, zoals de preventieve technische controle van een productiemachine of zelfs van een vrachtwagen. Al die gegevens, die met een simpele klik opgeroepen kunnen worden, zijn ook erg nuttig voor de onderhouds- en kwaliteitsverantwoordelijken, bij een controle van het FAVV bijvoorbeeld.

“Het is onze doelstelling om het aantal pannes na een jaar met een derde te verminderen, en vervolgens met de helft”, legt Bertrand Morel uit, die eraan  herinnert dat er drie grote soorten technische interventies zijn: curatieve of verhelpende interventies, preventieve en predictieve of voorspellende. Want het is geweten: voorkomen is beter dan genezen. “In een fabriek waar er veel pannes zijn, houdt men zich bezig met de herstellingen en blijft er weinig tijd over voor preventief onderhoud, wat tot nog meer pannes leidt. Door het administratief deel van het onderhoud te automatiseren, willen wij tijd vrijmaken voor preventie, waardoor storingen geleidelijk afnemen. Het idee is dus om de logica om te draaien: van een vicieuze cirkel naar een heilzame cirkel te gaan, wat vervolgens toelaat om een visie op lange termijn te ontwikkelen, door de weg vrij te maken voor predictieve interventies”. En de eerste resultaten zijn bemoedigend. Bij de bedrijven waar het platform al functioneert, stelt HelloHouston vast dat het steeds meer gebruikt wordt: de adoptie ervan groeit met meer dan 20% per maand. Bovendien worden 1200 preventieve taken per maand uitgevoerd. “Wat wil zeggen dat onze klanten aan preventie doen, wat zij in het begin heel weinig deden. HelloHouston liet dus toe om nieuw gedrag in deze bedrijven in te voeren”.

Tevreden technici: een mooie graadmeter van succes
“Het onderhoudswerk in de agrofood is moeilijk, en er is een groot personeelsverloop. Wij willen het leven van al die mensen gemakkelijker maken en hun stress verminderen, door de onderlinge communicatie te vereenvoudigen en hen in staat te stellen de controle over het beheer van de machines terug in handen te nemen”. De technici brengen nu minder tijd door met storingen op te lossen en administratie te doen, en kunnen meer tijd wijden aan het preventief onderhoud van de apparatuur… “Wij hebben veel positieve feedback van technici die HelloHouston appreciëren”, legt Stéphane Colle uit. “Wij stellen trouwens een rimpeleffect vast. Verschillende bedrijven die tevreden zijn van onze diensten, hebben ons aanbevolen. En dat is ons mooiste succes”.

Een digitale tool die de mens terug centraal in de fabriek moet zetten, dat is wat HelloHouston wil doen. Een nabijheid en flexibiliteit die het jonge bedrijf nauw aan het hart liggen en die het ook wil toepassen in zijn contacten met de klanten: “Wij luisteren eerst naar hun noden, hun problemen. Dat luisteren en onze flexibiliteit maken het verschil”.

Energie besparen, jobs creëren… mooie perspectieven voor 2023
De toekomst ziet er veelbelovend uit voor het jonge berijf, dat zijn team wil uitbreiden door mensen aan te werven met een profiel als ontwikkelaar of verkoper,  en dat zijn klantenkring in België wil ontwikkelen vooraleer over de grenzen heen uit te breiden.

In 2023 wil HelloHouston een ambitieuze uitdaging aangaan: zijn predictief aanbod verfijnen. Dankzij sensoren die de machines rechtstreeks verbinden met het platform, en analyse van de data die daar gecentraliseerd worden, zal HelloHouston zijn klanten concrete acties kunnen voorstellen, met name op het gebied van energiebesparing. “Wij willen onze klanten een echt overzicht geven van het energieverbruik van elk van hun machines”, legt Bertrand Morel uit. “Met deze monitoring kunnen zij hun kosten zoveel mogelijk verminderen, zowel op economisch als ecologisch gebied, en hun machinepark op middellange en lange termijn optimaliseren”.  Waarbij u moet weten dat het HelloHouston-platform nu al het voordeel heeft, op ecologisch vlak, van verspilling te vermijden: “In de agrofood betekent een afwijking van enkele graden in een koelkast of op een productielijn dat alles weggesmeten moet worden. Minder pannes, is dus minder voedselverspilling”.

Volgend jaar staat ook de ontwikkeling van een mobiele app gepland, evenals van de HelloHouston Academy, een set interactieve dragers waarmee klanten autonomer kunnen zijn. Allemaal projecten die technologie en eenvoud combineren en de identiteit perfect weerspiegelen van HelloHouston, een dynamische start-up, waarvan de naam een ludieke knipoog is naar een zeer technisch universum.

Back to top button
Close
Close