Eerste webwinkels met BeCommerce Label

3Suisses.be, Azur.be, Redoute.be, Mediadis.com, Proxis.be, Unigro.be en Unikadoo.be mogen als eersten het gecertificeerde BeCommerce label dragen. Met het gecertificeerde label wil BeCommerce de Belgische webwinkels belonen die alle zeilen bijzetten om de consument tijdens zijn digitale shoppingtrip te beschermen. De webwinkels worden door een onafhankelijke organisatie gecontroleerd of ze de wetgeving inzake e-commerce en verkoop op afstand naleven en de labelcode toepassen die BeCommerce voor webwinkels heeft opgesteld.

post-image-3

De consument meer vertrouwen in online kopen bieden, dat is de bedoeling van het “BeCommerce Guaranteed”-label dat BeCommerce, de sector van Belgische e-commerce- en verkoop-op-afstandbedrijven binnen het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV), onlangs lanceerde.

“Met het BeCommerce-label wil de sector de consument een duidelijk signaal geven welke webwinkels te vertrouwen zijn,” zegt Patrick Marck van BeCommerce: “Het label maakt voor de consument de keuze al wat makkelijker. Dankzij het label weten zij dat de gecertificeerde BeCommerce winkels veilig en betrouwbaar zijn.”

Het label komt op vraag van de consument. Uit onderzoek door het internetonderzoeksbureau InSites bleek dat liefst 62% van de Internetbezoekers van mening is dat een onafhankelijk kwaliteitslabel hun vertrouwen in e-commerce zal doen toenemen.  Webwinkels die het label willen, moeten wel eerst een strenge audit ondergaan.  Het onafhankelijke certificeringsbureau Bureau Veritas controleert de webwinkels aan de hand van de BeCommerce Label Code en de Belgische wetgeving inzake e-commerce en verkoop op afstand. Na de toekenning van het label kan Bureau Veritas onaangekondigd de webwinkels controleren. BeCommerce verwacht de komende weken tientallen nieuwe gecertificeerde webwinkels.

Met het label ondersteunt BeCommerce eveneens de sterke groei van de sector, en dus ook het stijgende aanbod voor de consument. In vergelijking met Nederland (+25%) en Frankrijk (+43%) doet België het met 60% groei in de e-commerce uitstekend.  Ongeveer de helft van de jaaromzet wordt tijdens de drukke Sinterklaas- en kerstperiode gehaald.

Uit het “Belgium Internet Mapping”-onderzoek, uitgevoerd door InSites in juni 2006, blijken 25 tot 34-jarigen het meeste vertrouwen in e-commerce te hebben. Personen tussen 55 en 64 noteren het minste vertrouwen, en hechten het meeste belang aan een keurmerk. In Nederland en Frankrijk is het vertouwen in online shoppen groter dan in België.  In vergelijking met Nederlandse (82%) en Franse (60%) consumenten kopen nog geen 1 op de 2 Belgische internauten producten of diensten via het web. BeCommerce ziet hiervoor enkele redenen: het wijd verspreide Minitel-systeem (een voorloper van het Internet in de jaren 80 en 90) maakte de Fransen meer vertrouwd met het kopen op afstand. Voor Nederland speelt het “Thuiswinkel Waarborg”-label een grote rol in het vertrouwen in online kopen.

Hoe het label bekomen?
1. De webshop vraagt als lid van het BDMV het BeCommerce Label Pack aan (info@bdma.be). In dit Pack is de BDMV Gedragscode, de BeCommerce Label Code, het Reglement voor de certificatie, de Checklist en het Attest opgenomen.
2. De webshop vult het Attest en de Checklist in en stuurt deze via e-mail terug naar het BDMV. Het bedrijf betaalt de certificatiekost.
3. De webshop wacht het verslag af van de certificator en de goedkeuring door het Comité van Toezicht.

Naast het BDMV/BeCommerce lidmaatschap dat voor een start-up € 500 per jaar bedraagt, betaalt de webshop € 500 voor de eerste certificatie en administratiekosten. Het BDMV koos ervoor om de kosten zo laag mogelijk te houden met als doelstelling zoveel mogelijk gecertificeerde e-commerce sites.


Patrick Marck
BDMV/BeCommerce

Back to top button
Close
Close