Home/Campaigns/Interactieve marketing regeert een wereld van digitale ervaringen Interactieve marketing regeert een wereld van digitale ervaringen We worden de laatste jaren steeds meer verwend met allerhande gratis online diensten. In het begin vroeg iedereen zich af hoe lang dat model stand zou houden. Want na de eerste internet bubble hebben we allemaal begrepen dat een commerciële activiteit niet op lange termijn houdbaar is zonder een degelijk 'business model'. Mijn grootmoeder wist het ook al, als je geld wil uitgeven moet er ook iets binnen komen. 2006-11-22Comment Sinds het commercieel succes van Google als aanbieder van advertentieruimte is het echter voor iedereen duidelijk dat een kwalitatief publiek dat voldoende groot is, volstaat als basis voor voldoende advertentie inkomsten. Nu die vraag van de baan is, kunnen we opnieuw in de toekomst kijken. En er komen massaal veel opportuniteiten aan. Kijk even naar Microsoft, nog altijd het grootste consumentenmerk in de technologische sector. Vandaag verdelen zij hun aanbod in vier grote groepen: Office, Xbox, Live en MSN. MSN haalt al zijn inkomsten uit reclame, net zoals de meeste andere portaal- en nieuwssites. Op Windows Live vinden we voorlopig nog geen banners, maar in het zoekgedeelte staan net zoals bij Google gerichte tekstadvertenties. Er zijn geen plannen om Windows Live betalend te maken, dus ook hier wordt reclame de enige bron van inkomsten. Xbox en Office leven voorlopig wel nog van de klassieke verkoop van hardware en software. Maar met in-game advertising zien we binnenkort waarschijnlijk de prijs van games dalen of misschien zelfs gratis worden. Bij Sony Playstation is het al zo dat de PS3 met verlies verkocht zal worden en dat de winst uit games komt, het zogenaamde "loss leader" principe. Als straks inkomsten van games deels, vooral of misschien zelf helemaal uit reclame komen, is het niet onmogelijk dat we de hardware er zo goed als gratis bij krijgen. Dezelfde logica kunnen we verwachten voor toepassingen zoals Word en Excel. Microsoft heeft geen andere keuze als ze de strijd tegen Google niet wil verliezen. Ik tik deze column nu al in Google Docs, een gratis online tekstverwerker en spreadsheet die ruim voldoende mogelijkheden biedt om 90% van wat ik vroeger in Word en Excel deed te vervangen.En wie betaalt de rekening? Ikzelf, met mijn trouwe bezoek aan Google waar ik een stukje van mijn aandacht weggeef aan de adverteerders op Google Search en Gmail en in ruil krijg ik een reeks praktische applicaties. Dit betekent dat straks elke online beweging ('digitale ervaringen' noem ik dat tegenwoordig) die we maken, mogelijk gesponsord zal zijn door één of andere organisatie. En wetende dat alles wat we doen steeds meer via internet-technologie gebeurt is het duidelijk dat wat we nu de interactieve reclame noemen (een afdeling van de 'NV Echte Reclame'), morgen de enige reclame zal zijn. Onze hele wereld zal bestaan uit digitale ervaringen, van telefoneren tot spreadsheets maken, van gamen tot TV kijken en van muziek kopen tot studeren. Het grootste deel van die activiteiten zullen gratis zijn, in ruil voor een stukje van onze aandacht voor reclame. Alleen zal die er totaal anders uitzien dan wat we vandaag gewoon zijn. Coole TV-spots zullen de baan ruimen voor relevant ervaringen, intrusieve mailings (op papier of elektronisch) verdwijnen ten voordele van oprechte en directe communicatie met het merk en 'opt-in' wordt 'op aanvraag'. De creativiteit waarmee we een medium gebruiken wordt even belangrijk als de creativiteit van het idee. En al die digitale ervaringen zullen ook het speelterrein van de reclamemakers zijn, want zij zullen de inkomsten binnen brengen. De toekomst ziet er dus complex maar ongelofelijk boeiend uit, en voor immens groot voor alles wat digitaal is. Akkoord, niet akkoord? Join the conversation @ www.ibert.be Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address