Daar komen de grote jongens: Publicis koopt Digitas...

Onze voorspellingen voor 2007? Hier is er alvast één, zij het een evidente: de grote reclamejongens gaan op zoek naar sterke digitale spelers om hun marktpositie te verstevigen nu de interactieve budgetten in sommige landen de kaap van de 10 % van de reclamebestedingen hebben gerond en zich opmaken om dat ook in andere landen te doen. Waarom die voorspelling evident is? Omdat we net een vers-van-de-pers persbericht van de Publicis groep onder ogen kregen.

post-image-3

De Franse reclamegroep van topman Maurice Lévy legt namelijk  om en bij 1,3 miljard USD op tafel (13,45 USD per aandeel) om volledig het onafhankelijke en beursgenoteerde Amerikaanse ‘digital & direct marketing’ bedrijf Digitas over te nemen.

Als reden voor de overname wordt duidelijk verwezen naar het feit dat tegen 2010 meer dan 10 % van de globale communicatiebestedingen naar interactieve marketing zullen gaan.

Of met andere woorden: de grote jongens zien het strategisch belang in en ‘putten hun money waar hun mouth is’. Ten bewijze: Digitas-topman David Kenny mag meteen ook in het bestuur van Publicis waar hij zich mag buigen over de hele interactieve strategie van de Publicis groep. En die moet, aldus het persbericht, gebeuren in een ‘holistische aanpak’, een woord dat u de volgende maanden nog vaak zult zien terugkomen.

Noteren we verder nog dat Publicis van plan is om Digitas ook buiten de VS uit te rollen want niet geheel onlogisch is vermits het bedrijf sowieso al met heel wat grote internationale accounts werkt.

Digitas omvat naast Digitas zelf ook Modem Media en Medical Broadcasting Company.

Tijd voor de andere bureaus om bij de kerstkalkoen na te denken over de plaats die ze willen verwerven in deze globaliserende en consoliderende realiteit waarbij de grote spelers hun shopping gaan doen.

Back to top button
Close
Close