Home/Mobile marketing/Mobiele telefoon straks gratis dankzij advertenties? Mobiele telefoon straks gratis dankzij advertenties? De mobiele operator Vodafone begint in Engeland een test waarbij Yahoo! beeldadvertenties gaat leveren op het mobiele Internet. Mobiele surfers krijgen in ruil korting op de datakosten. Google-baas Eric Schmidt denkt dat mobiele telefoons door publiciteit op termijn gratis kunnen worden. Recent onderzoek door het IAB en Insites toont aan dat ook in België mobiele gebruikers openstaan voor mobiele advertenties in ruil voor een korting op hun factuur. Wordt de mobiele telefoon straks volledig gesubsidieerd door advertentie-inkomsten? 2006-11-20Comment Bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers begin november 2006 maakte Vodafone samen met Yahoo! bekend een test te starten om mobiel internet aantrekkelijker te maken. In de eerste helft van 2007 organiseren de bedrijven een piloottest voor zowel consumenten als adverteerders. Adverteerders krijgen de mogelijkheid beeldadvertenties te tonen op bepaalde onderdelen van Vodafones mobiele datadiensten, zoals de portaalsite Vodafone Live. Het telecombedrijf houdt de optie expliciet open om ook in spelletjes en mobiele TV deze advertentiemogelijkheid te verwerken. Gebruikers die de advertenties zien ontvangen een korting op hun datakosten. Klanten van de mobiele leverancier moeten er wel expliciet mee instemmen advertenties op hun telefoonscherm te willen ontvangen. Ook de Belgische consument staat open voor mobiele advertenties Recent heeft Insites in opdracht van het IAB Belgium de Belgische mobiele gebruikers in kaart gebracht in de studie ‘Belgian Mobile Mapping’. Dit lovenswaardig initiatief brengt een eerste en diepgaande analyse van het gebruik van de mobiele telefoon in België alsook van de verwachtingen en indrukken van de gebruikers. Eén van de meest opvallende conclusies is dat één derde van de Belgen geïnteresseerd is in het ontvangen van gesponsorde informatie. Het kan hierbij gaan om inhoudelijk nuttige boodschappen zoals verkeersinformatie, nieuwsitems, weerberichtgeving of om een commerciële boodschap zoals een voordeel- of kortingbon. Telefoons gratis door reclame-inkomsten? Het model dat Yahoo! en Vodafone beproeven, lijkt ook elders in de internet- en telecombranche te leven. Los van de Vodafone-aankondiging drukte Google-baas Eric Schmidt vergelijkbare gedachten uit. Schmidt zei recent tegen Stanford MBA studenten dat mobiele telefoons in principe gratis zouden moeten zijn. Gebruikers van mobiele toestellen zouden in ruil daarvoor advertenties moeten accepteren. Schmidt gaat er van uit dat gebruikers op termijn hun mobiele toestel 8 tot 10 uur per dag gaan gebruiken, onder andere om te surfen, te bellen, te sms’en, te emailen en om persoonlijke data te beheren. In zo’n situatie kan een business model op basis van advertentie-inkomsten gerendabiliseerd worden. Dat dergelijk telefoongebruik toekomstmuziek is, blijkt uit de halfjaarcijfers van Vodafone. Gemiddeld bellen Europeanen per maand ‘slechts’ 150 minuten. Per dag is dat gemiddeld zo´n 5 minuten, 1 procent van de door Schmidt beoogde hoeveelheid om rendabel gratis telefoons te verstrekken. Het volledig gratis maken van de mobiele telefoon op basis van publiciteitsinkomsten zal dus nog wel even op zich laten wachten. Gerichte initiatieven om content gedeeltelijk te subsidiëren zullen echter ook in een Belgische context wellicht niet lang meer op zich laten wachten.Uw reacties en commentaren zijn welkom op http://blog.mobileweb.be . Danny LeinOver de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address