Home/E-commerce/Wanneer e-commerce de Belgische economie ter hulp snelt Wanneer e-commerce de Belgische economie ter hulp snelt E-commerce is een reddingslijn geweest voor de Belgische economie en consumenten. In 2021 hebben de Belgen 12,1 miljard euro besteed in de e-commerce sector. Wat een groei is van 18% tegenover 2020. 2022-04-13Comment "De e-commerce is een reddingslijn voor de Belgische economie en consumenten geweest", zo vat Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce, het samen. De Belgen hebben immers 12,1 miljoen euro besteed in de e-commercesector in 2021, wat een stijging is met 18% tegenover 2020, zo blijkt uit de laatste cijfers van de BeCommerce Market Monitor, uitgevoerd door het onderzoeksbureau GfK voor rekening van de elektronische handelsfederatie. De Belgen hebben met andere woorden een vijfde van hun uitgaven online besteed. "We hebben in 2021 opnieuw meer besteed aan tickets voor evenementen, pretparken en vliegtickets, maar er moet nog een lange weg afgelegd worden vooraleer we het niveau van 2019 bereiken. Zelfs al zijn de cijfers voor 2022 bemoedigend", aldus Sofie Geeroms. Als u weet dat de gemiddelde groei van de e-commerce jaar op jaar tussen 6 en 8% ligt, dan was het jaar 2021 een absoluut record. Na een algemene daling van de activiteiten in 2020 als gevolg van de pandemie. Gemiddeld heeft de Belg verleden jaar 20 online aankopen verricht, voor een waarde van €1.445, wat ongeveer €250 meer is dan in 2020. "Heel wat prognoses met betrekking tot de covidcrisis bleken te pessimistisch, zelfs volledig fout, juist omdat de impact van de e-commerce op de Belgische economie onderschat was", is de analyse van Sofie Geeroms. "Tijdens de verschillende lockdowns konden bedrijven die hun fysieke winkels moesten sluiten, dankzij e-commerce terugvallen op online verkoopkanalen. Waardoor veel bedrijven konden standhouden". E-commerce heeft dus als een reddingslijn gediend voor de Belgische economie, maar ook voor de Belgische consument. Volgens BeCommerce is de explosieve groei van e-commerce omwille van de covidcrisis dan ook geen tijdelijk fenomeen: de gebruikers hebben definitief gekozen voor de voordelen die bij het online aankopen horen. Sofie Geeroms besluit: "Wij kunnen deze sterke positie van de Belgische e-commerce in 2022 nog consolideren door onder andere in te zetten op een aangepaste en gemoderniseerde wetgeving, bijvoorbeeld op het gebied van nachtwerk. Wij hopen echter op een nog ambitieuzer plan in 2022 voor elke e-commercespeler." Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address