Werken met klantengegevens in 2022: moeilijker, maar niet onmogelijk

Meten is weten in het digitale landschap. Al blijkt dat in de praktijk niet meer zo evident. Klanten kiezen er vaker voor om hun gegevens niet langer online te delen met de websites of apps die ze gebruiken. Wat kunnen bedrijven en digitale marketers dan wel doen om op een correcte manier met klantengegevens om te gaan? De sleutel: transparantie en vertrouwen.

post-image-3
The Reference brengt duidelijkheid over omgaan met recente ontwikkelingen rond customer data  tijdens een live evenement ‘The new rules of customer data’ 28 april 2022 in Schelle.
 
Inzicht krijgen in het koopgedrag van je doelpubliek loopt tegenwoordig niet meer van een leien dakje.  Recente ontwikkelingen rond customer data geven de klant terug meer controle over zijn gegevens.  Maar die maken het bedrijven en vooral de job van digitale marketers niet gemakkelijker. Er bestaat  veel twijfel over hoe en welke gegevens ze mogen verzamelen of verwerken en velen gaan op zoek  naar andere, meer geanonimiseerde manieren om inzichten te verwerven over het onlinegedrag van  gebruikers. 

Concreet worden deze recente veranderingen beïnvloed door drie factoren: de overheid die nieuwe  regels oplegt en zo ook strenger gaat optreden, de consument die zich steeds meer bewust wordt van  zijn/haar data en wat daarmee gebeurt en grote techbedrijven die de bescherming van data als een  competitief voordeel gaan bekijken. 

Kwalitatieve data correct beheren 
Het wordt voor een bedrijf steeds moeilijker een weg te vinden in het datalandschap. Dit ontgaat ook  Thomas Danniau niet, Solution Architect bij The Reference. De laatste jaren legde hij zich toe op dit  steeds evoluerend vraagstuk. Toch is hij hoopvol voor de toekomst: “Zolang je over goede en  kwalitatieve data beschikt en deze op een correcte manier beheert, kan je nog steeds gerichte  marketingacties opzetten.” Om hier meer duidelijkheid over te scheppen organiseert hij samen met  zijn agency, The Reference, ‘The new rules of customer data’: een evenement waar ze in samenwerking met legal en technologiepartners dieper ingaan op het thema.  

Alvorens van start te gaan met de gegevens die een consument aan jouw organisatie toevertrouwt, licht Thomas drie fasen toe die hijzelf ook doorloopt wanneer hij met zijn klanten samenwerkt. “Als  eerste moet je als bedrijf een assessment doen van de huidige situatie. Ga voor jezelf na waar  verbetering mogelijk is op het vlak van beheer van data. Vervolgens is het belangrijk dat je meer  controle of ownership krijgt over de technieken die je gebruikt bij het verwerken van klantengegevens die je met toestemming van de consument hebt verzameld. Vertrouw niet blindelings op de technologieën die je gebruikt, maar neem zelf het heft in handen om deze gegevens veilig te  verwerken.” Tot slot wordt het voor Thomas steeds belangrijker om als bedrijf te werken aan  flexibiliteit of aanpasbaarheid op vlak van tools en technologieën waarmee je deze data beheert.  

“De juiste technologie in huis hebben, zorgt er niet voor dat je als organisatie ook meteen correct met  data omgaat. “– Thomas Danniau (spreker op het evenement ‘The new rules of customer data’

Meer controle of ownership over je tools 
Als solution lead ziet Thomas Danniau een aantal mogelijkheden hoe je als bedrijf of als digitale  marketer controle over het beheer van data kan krijgen. “Bedrijven moeten met een kritische bril  kijken naar de analytische tools die ze op dit moment gebruiken en alternatieven voor deze tools  overwegen. Bijvoorbeeld een marketingdata warehouse, alternatieven voor Google Analytics of een  Customer Data Platform (CDP).” Een CDP is een soort data-hub waarin gegevens van verschillende  bronnen met elkaar worden gelinkt zodat er een 360° beeld kan worden gecreëerd van de consument.  “Met een CDP krijg je als bedrijf een goed zicht op het traject dat een klant doorloopt voordat hij tot  een aankoop overgaat en de interacties die hij met het bedrijf heeft.” 

Een technologieplatform is niet langer een Zwitsers zakmes  
Tot slot is het belangrijk dat je flexibel met je tools aan de slag gaat. Vandaag zijn we gewoon dat  technologieplatformen als Zwitserse zakmessen fungeren, vertrekkende vanuit één licentie. Uiteraard  kan zo’n platform met een breed spectrum aan functionaliteiten onmogelijk op alle vlakken uitblinken. “Hoewel een digital suite ook zeker zijn voordelen heeft, kunnen de vereiste updates en  afhankelijkheid van één partner wel een nadeel vormen. Ik denk dat composable architecture hier een  oplossing kan bieden. In tegenstelling tot de all-in-one aanpak van een digital suite, doet een digital  technology stack net het tegenovergestelde. Hier combineer je de verschillende technologieën die jou  kunnen helpen bij het bereiken van je bedrijfsdoelstellingen, zoals e-commerce en CRM-systemen  aangevuld met data uit webanalyticstools.” 

Zit je na het lezen van dit artikel nog met vragen over de gevolgen van deze ontwikkelingen, wat wel  en niet mag, wil je meer duidelijkheid over de mogelijkheden van CDP-platformen of voorbeelden uit  de praktijk? Bekijk dan zeker even het programma van ‘The new rules of customer data’, een  evenement georganiseerd door The Reference op 28 april in Schelle.
 
Back to top button
Close
Close