Home/Campaigns/Microsoft Online Services Group in zijn blootje: het medium Microsoft Microsoft Online Services Group in zijn blootje: het medium Microsoft Microsoft Digital Advertising Solutions, Microsoft Online Services Group, MSN, Windows Live,… Microsoft heeft de jongste maanden heel wat nieuwe ‘merken’ in de markt gezet en bestaande merken geherpositioneerd in zijn streven om optimaal gewapend te zijn voor de evoluties in het interactieve landschap. Omdat wij hele dagen niet anders doen dan over dat interactieve landschap schrijven, zijn die veranderingen bij ons bekend. Maar dat is niet bij iedereen zo. 2006-11-06Comment Precies om de vele vernieuwingen aan het online Microsoft-front uit de doeken te doen trommelde Microsoft België eind vorige week een allegaartje journalisten bij elkaar van divers pluimage. Zowel de ICT-pers als de zakelijke pers was er want dat heb je nu eenmaal met het interactieve medium: het belangt beiden aan. Het MSN België marketing team stelde bij monde van Country Manager Sylvie Irzi, Windows Live verantwoordelijke Catherine Closset, Executive Producer van het MSN Media netwerk Luc Casterman en Trade Marketing Manager Geert Desager één en ander voor. Een verslag en overzicht. Sylvie Irzi zette van de meet af aan de toon: MSN bestaat niet meer. Tenminste niet zoals u het kent: de divisie van Microsoft die bezig is met internet. MSN bestaat nog wel als een mediamerk maar daarover verder meer. De nieuwe naam van de divisie die u en ik vroeger bestempelden als MSN is Microsoft Online Services Group, het team dus dat zich binnen het bedrijf bezig houdt met de verschillende online diensten waaronder Windows Live, MSN als medium, de diensten voor adverteerders en zo voort. Om te verklaren waarom Microsoft de Online Services Group in het leven riep, verwees Irzi naar de impact van de interactieve media. We kregen daarbij de cijfers over de veranderende mediaconsumptie van het EIAA geserveerd en een inleiding in Web 2.0 fenomenen als social networking communities, blogs, virtuele werelden en andere consumer-generated media. Het siert Microsoft daarbij dat ze niet alleen putten uit het eigen arsenaal diensten maar ook niet te beroerd zijn om te verwijzen naar succesvolle communities uit de niet-Microsoft-omgeving. Microsoft Online Services Group dus. Die groep valt uiteen in drie takken. De eerste is Windows Live Services, het team dus dat zich bezig houdt met alle diensten uit de Windows Live portfolio, het webservices-aanbod van Microsoft. De tweede tak is MSN Media Network, de portaal. Al mogen we dat laatste eigenlijk niet meer zeggen. Want MSN wil geen portaal zijn maar een ‘medium’. De derde tak binnen de OSG is Microsoft Digital Advertising Solutions. En dat is het team dat zich bezig houdt met het aanbod van oplossingen voor adverteerders, los van het medium zelf. Na Sylvie Irzi kwam Luc Casterman aan de beurt. Casterman is een oudgediende van Microsoft en was in een vorig leven ondermeer aan de slag bij Wanadoo. Hij draagt tegenwoordig de titel ‘executive producer’ van MSN Media Network. Is dat geen titel voor iemand uit de filmwereld? Vergeet het maar, er lopen steeds meer producers rond in internetland. En dat is een illustratie van een onderliggende realiteit: ook online bestemmingen worden heuse medianetwerken waar een producer geen overbodige rol speelt. Casterman spreekt zelfs trouwens niet meer over een portaal maar over een online medium als hij het over MSN heeft. En de thematische rubrieken heten niet meer ‘kanalen’ maar ‘magazines’. Treffender kan niet. Wie er voor de content zorgt van al die magazines? Redacteurs die van een job bij Microsoft dromen zullen we moeten teleurstellen: content produceren staat niet op het ‘to do lijstje’ van het bedrijf. Casterman ziet een model met drie soorten content. Enerzijds is er wat hij de ‘unieke content’ noemt, in de praktijk bijvoorbeeld het streamen van muziekconcerten zoals onlangs nog dat van Oasis in Parijs. Ten tweede ‘licensed content’, content van partners dus, om de surfer de info te geven wat hij zoekt. En last but not least natuurlijk user-generated content. Casterman merkt trouwens op dat de drie takken van de OSG geen aparte eilanden zijn maar dat er een nauwe samenwerking moet zijn tussen pakweg de Live diensten en wat MSN doet. Sylvie Irzi en Catherine Closset namen vervolgens de verschillende diensten in het Live-gamma onder de loep. We noteren dat er nog een aan Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address