Onze man op de Eurobest Awards: `47% meer Interactive`

Deze zomer hadden we onze man in Cannes: Erwin Jansen die verslag uitbracht vanuit de Cyber Lions. Deze keer is het aan Vincent Jansen, creatief directeur bij i-Merge (waarvoor dank, Vincent). Vincent zit momenteel in Londen waar hij zetelt in de jury van de Eurobest Awards. Een eerste verslag…

post-image-3
Lang leve de NMBS! Normaal duurt het maximum een kwartiertje om van Vilvoorde naar Brussel-Zuid te reizen, maar uitgerekend vandaag – en wellicht uiterst toevallig – heeft mijn trein een dik half uur vertraging.
 
En jawel, op enkele minuten mis ik mijn aansluiting met de Eurostar… 3 uur later dan verwacht sta ik aan de balie van het Sint James Hotel te Londen. Het blijkt allemaal geen grote ramp. Ik heb enkel de kennismakingslunch gemist, en de juries hadden nog maar net hun briefing achter de rug. Of zoals François Renard van Wunderman France me deze avond gerust stelde: “The lunch was bad, and the brief was boring. You arrived just on time” ;-)

Gisteren bepaalden we de shortlist. In tegenstelling tot Cannes hebben we ‘het grote werk’ al achter de rug. Vorige week werd aan ieder jurylid gevraagd om alle inzendingen thuis al grondig te bekijken en te jureren. ’t Is te zeggen, niet alle inzendingen, want voor deze eerste ronde werd de jury in twee groepen verdeeld. Iedere groep moest de helft van de inzendingen jureren. Maar ook dat was al goed voor een goeie 250 cases.

Dit jaar zijn er dus meer dan 500 inzendingen in de categorie ‘Interactive’ ingezonden. In vergelijking met vorig jaar een stijging met maar liefst 41%! Opmerkelijk is dat tegelijkertijd het aantal inzendingen voor TV & Cinema dit jaar daalt met 7%... Begrijpe wie langzaam maar zeker begrijpe wil ;-)

Maar de shortlist dus. 500 cases waar de jury thuis haar eerste punten aan gegeven heeft: 1-3 punten voor een case die geen shortlist waard is, 4-6 punten voor een case die waarschijnlijk op de shortlist mag en 7-9 punten voor een case die zeker op de shortlist moet en dus misschien een award waard is. En uit die eerste stemronde bleven er 109 cases over, waar iedereen vandaag nogmaals zijn stem mocht op uitbrengen.

En al hoor ik in de wandelgangen dat naast Zweden ook het Belgische werk vaak erg straf uit de hoek komt, moet ik wat teleurgesteld vaststellen dat dit Belgische werk zijn weg naar de shortlist toch niet altijd vindt.
 
De ‘Materazzi says’ campagne van Mortierbrigade bijv. of de Ford Voice-Control Game van Ogilvy One mochten wat mij betreft gerust op de shortlist staan. Jammer genoeg heb ik ze vandaag niet bij de laatste 109 teruggevonden.
 
Maar gelukkig zijn er nog zekerheden, want een aantal oude bekenden zullen de shortlist wél halen, al is voorlopig niets zeker. Straks om 13u. Belgische tijd staat de definitieve shortlist op www.eurobestlive.com.
 
En dan begint voor ons de pittige discussie wie hiervan al dan niet een award verdiend…
Back to top button
Close
Close