Congres Stichting Marketing: een verslag in vogelvlucht

<DIV>Vrijdag 1 en zaterdag 2 december waren opnieuw hoogdagen voor de Belgische marketeers. Stichting Marketing organiseerde een inspirerend congres met een paar echte topsprekers. En het was ook nog een jubileumeditie, reden voor de congrescommissie om elke deelnemer een gegraveerde iPod cadeau te doen. Samen met Joseph Jaffe was dit duidelijk de reden waarom de zaal deze keer ook op zaterdag nog behoorlijk gevuld was. Een kort overzicht met een paar kanttekeningen van de hand (de pen, het toetsenbord,...) van Bert Van Wassenhove.
Was je er ook? Laat het ons weten en post je commentaar...

post-image-3

Vrijdag 1 december

Prof. Dr. W. Chan Kim, Chair Professor of Strategy and International Management INSEAD, author “Blue Ocean Strategy” “Blue Ocean Strategy: Don’t Compete with Rivals-Make Them Irrelevant”

De professor maakte zich niet echt populair door zijn speech te laten inleiden met de mededeling dat het maken van audio of video opnames absoluut verboden was gedurende zijn speech. Hij mag dan wel een straffe strateeg zijn, "The Cluetrain Manifesto" heeft hij duidelijk niet gelezen. Maar goed, dat doet niets af van de kwaliteit van zijn uiteenzetting. Blue Ocean strategy komt er op neer dat je in plaats van tot bloedens toe te concurreren in bestaande markten (red ocean strategy) je beter nieuwe markten kan creëren en zo je concurrenten buiten spel zetten. Een interessante visie, en zo gebracht dat je ofwel het zijn boek moet gelezen hebben om alles goed te snappen, of dat je na de speech onmiddellijk naar de boekstand loopt en er eentje koopt. Een sterke opener in elk geval.

Pierre–Jean Everaert, Honorary Chairman, InBev “Old and New Leadership”

Meneer Everaert is een begenadigd spreker, het publiek hing aan zijn lippen. Geen grote managementtheorieën hier, maar wel de visie van een ervaren "leader". Een mooie 'readers digest' van de beste management boeken. Maar achteraf hoorde ik van verschillende InBev-kenners (werknemers of leveranciers) dat ze van die mooie visies in de praktijk nog weinig gemerkt hebben in Leuven.

Jean-Paul Votron, CEO Fortis “Awakening the sleeping beauty - driving change through the leadership”

Meneer Votron had zich duidelijk van zaal vergist, hij moest eigenlijk op de algemene aandeelhoudersvergadering van Fortis zijn. Daar was zijn CEO-salestalk zeker goed aangekomen. Op een marketing congres over leaderschip maakte hij echter weinig indruk.

Hans Van Bylen, Executive Vice President, Henkel KGaA, Cosmetic/Toiletries “Leading beyond the comfort zone”

Even vreesde ik ervoor dat Hans Van Bylen dezelfde weg zou opgaan als de CEO van Fortis, maar de hoeveelheid zelfpromotie bleef binnen de perken. Ik was vooral onder de indruk van Henkel's aanpak om innovatie in de onderneming te stimuleren. Zo slagen ze erin om een idee dat om het even waar in de organisatie opborrelt zo te kanaliseren dat het binnen de 18 dagen door het top management geëvalueerd is en dat er beslist wordt om er al dan niet iets mee te doen. Straffe kost vind ik dat, en zoals dhr. Van Bylen zegt de ideale manier om er voor te zorgen dat gecentraliseerde marketing het lokale initiatief niet in de weg staat.

- Disclaimer - Ik heb de vrijdagnamiddag vooral geconcentreerd op het netwerking aspect van het congres, dus de opinies voor de volgende 5 sprekers zijn gebaseerd op gesprekken met collega’s.
           
Wouter Vandenhaute, Gedelegeerd Bestuurder, Woestijnvis “Creativiteit, leiden of begeleiden?”

Geen absolute topper, maar best de moeite om te horen.
            
Richard Pinder, President, Leo Burnett EMEA & Stéphane Buisseret, Managing Director Leo Burnett Brussels and Head of Benelux operations “Wildfire - ideas that spread and sell”

Deze twee heren brachten een mooie presentatie mee, die duidelijk door de handen van een Art Director was gegaan. Maar spijtig genoeg was het een standaard presentatie die bij Leo Burnett waarschijnlijk ergens op het intranet staat en in het<
Back to top button
Close
Close