Home/Business Intelligence/Web Analytics of e-Business Intelligence Web Analytics of e-Business Intelligence BI staat volgens Wikipedia voor “de middelen, tools en methoden waarmee bedrijfsgegevens worden verzameld, geconsolideerd, gemodelleerd en heropgebouwd, met als doel een hulpmiddel te zijn om beslissingen te nemen en de verantwoordelijken voor de bedrijfsstrategie te helpen om een beter inzicht te krijgen in het geheel van de activiteiten.” 2006-11-01Comment Een mooi perspectief dat mij niet helemaal vreemd is, want BI en Web Analytics (WA) zijn twee heel verwante disciplines. Ze zorgen voor kruisbestuiving en ze voeden elkaar. WA wordt immers omschreven als het meten van het bezoekersgedrag op een website. Meer in het bijzonder verwijst dit in een commerciële omgeving naar het meten van aspecten van de site die strategische doelstellingen ondersteunen. Ordinair gesteld kan je WA bestempelen als de BI van het Internet. Wanneer het om BI gaat, heb ik altijd de Pavloviaanse reflex om te denken aan oplossingen als Business Objects en SAS (er zijn er uiteraard nog veel meer). De roep om te integreren met Web Analytics klinkt momenteel dan ook steeds luider. Trouwens, met de meeste WA-producten die vandaag op de markt verschijnen, is het nu al mogelijk om de via WA verzamelde gegevens in een BI-tool op te laden. Zo stelt Google Analytics bijvoorbeeld XML-verbindingen voor (vandaag nog manueel). Instadia volgt eenzelfde logica met het aanbieden van constante verbindingen. WebTrends versie 8 houdt het bij ODBC-connecties en het publiceren van rapporten in een Intranetomgeving. Als economiste en statistica beperk ik me uiteraard niet tot de gegevens die via webtechnologieën werden verzameld, zoals Jim Novo ons recent nog in herinnering bracht. Het mooie aan dit kanaal zit hem immers in de hoeveelheid informatie die je kunt verzamelen en analyseren. Toch voor zover deze gegevens goed omschreven en voorgesteld worden, in een context die zinvol is voor mijn klanten. Kortom, je moet toch ergens beginnen, niet? In tegenstelling tot omvangrijke datawarehouse-projecten die ik in de loop der jaren van dichtbij heb kunnen volgen, stelt Web Analytics veeleer een bottom-up-aanpak voor. Met behulp van de op een website verzamelde gegevens en in functie van de data die nodig zijn om de strategie van het bedrijf te ondersteunen, kunnen zowel on line als off line acties worden opgespoord en getest. Onze klanten starten vaak met eenvoudige rapporteringvragen en zien hun actieradius vervolgens stilaan evolueren: andere kanalen worden aangesproken om de gegevens uit WA eveneens in de bestaande BI-tools te integreren. In fine moet al dat verzamelen en analyseren één en hetzelfde doel dienen: de strategie van het bedrijf ondersteunen en nieuwe opportuniteiten ontdekken, in een wereld van verhoogde concurrentie die meer en meer globaal wordt.Dat veronderstelt dan weer een mentaliteitswijziging om uit te groeien tot wat wij in ons vakjargon een “data driven company” heten. Aurélie Pols (OX2) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address