Home/Interview/Interview Zappware: iDTV moet creativiteit faciliteren Interview Zappware: iDTV moet creativiteit faciliteren Het is ondertussen zowat vijf jaar geleden dat Philips in Hasselt zijn engineering- en productiefaciliteit voor tv en settop-boxen sloot. Sommige specialisten besloten daar niet op te wachten en startten consulting- en softwarebedrijf Zappware op. Ondertussen werken er 24 mensen, specifiek aan oplossingen rond iDTV. 2006-11-29Comment Interactieve Digitale Televisie (iDTV) is ondertussen wel breed beschikbaar in de markt. Toch lijken sommige toepassingen nog nauwelijks het stadium van de proeftuin ontgroeid. Er is dan ook nog heel wat innovatie te doen in dit nieuwe métier, dat zich situeert op een breuklijn tussen operatoren, broadcasters, productiehuizen, agencies en grote merken. “We overbruggen de kloof tussen de infrastructuur en de content. Dat is een technische aangelegenheid die wij zeer goed beheersen en afschermen van de contentbedrijven”, zegt Koen Swings, managing partner van Zappware. Samen met Jan Stinissen startte hij vijf jaar geleden met dit consultingbedrijf, dat zich volledig toelegt op iDTV. De realisaties totnogtoe omvatten onder meer de ontwikkeling en integratie van software voor de iDTV-settopbox van Telenet, maar ook de verrijking van programmaformats zoals ‘Peking Express’ (Kanakna voor SBS) met allerlei interactieve info over de kandidaten.... “Wij zijn geen content-bedrijf”, stelt Koen Swings heel duidelijk. “We zijn soms wel conceptueel bezig met de postproductie.” De strategie van Zappware is om met deze binnenlandse projecten een referentiecase op te bouwen, die in het buitenland kan worden gevaloriseerd. Internet versus tv De komst van iDTV heeft het tv-landschap volledig opengegooid. “Het klassieke patroon van één operator en een beperkte reeks zenders wordt sterk gewijzigd”, aldus Koen Swings. Enerzijds is het internet, dat de verwachting van ‘vrije content’ heeft opgeroepen, steeds verder op weg naar een ‘media’-model. Anderzijds verwachten nu steeds meer tv-kijkers dat alles op aanvraag te bekijken valt, net zoals op het internet. Toch zal deze evolutie niet al te dramatisch zijn, verwacht Koen Swings: “De tv-wereld is zo gegroeid omwille van een goed businessmodel. De internettechnologie is helemaal anders, maar het businessmodel blijft grotendeels hetzelfde.” Ondertussen zijn vooral de telco-operatoren de voortrekkers van de nieuwe technologie, terwijl de adverteerdermarkt voorlopig argwanend toekijkt. “Bij de agencies zien we zeker een stuk conservatisme. Maar televisie blijft natuurlijk wel een gekend, populair medium”, besluit hij. Creatieve concepten Na de operatoren zijn nu ook de omroepen volop bezig met het verkennen van de interactieve mogelijkheden. De activiteit van adverteerders en dienstenleveranciers is voorlopig beperkt, maar op termijn zullen zij wel de grootste markt vormen, stelt Koen Swings. “Vaak wordt 20% penetratie genoemd als de drempel om echt interessant te zijn voor adverteerders”, weet hij. Volgens ingewijden zouden we nog eind dit jaar de kaap van 10% penetratie kunnen overschrijden, zodat er toch al één en ander mogelijk wordt. Uiteindelijk zal er heel veel mogelijk zijn in het nieuwe iDTV-landschap. De vraag komt nu al van agencies én adverteerders. “Sommige adverteerders zijn niet vies van shortcuts voor innovatieve projecten. Anderzijds gaan productiehuizen ook steeds vaker rechtstreeks op zoek naar sponsors”, besluit Koen Swings. Jan-Frans Lemmens (via Inside) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address