Krijsende jonge varkens bij Duval

Een van de kenmerken van de betere reclamecampagne is dat ze een intensieve dialoog tot stand brengt over het product, de dienst of het thema die ze wil in de kijker zetten. Als het onderwerp van de campagne een emotioneel en maatschappelijk geladen thema is, krijg je hierbij natuurlijk een extra dialoog-potentieel. Maar wat Duval Guillaume met de nieuwe Gaia-campagne doet, vinden wij toch wel straf, ‘makkelijk’ thema of niet. 

post-image-3

De nieuwe campagne van Gaia zorgt in elk geval in de media al voor een serieuze dialoog, vrij zelden zoveel heisa rond een marketingactie gezien. Al kennen ze bij Gaia natuurlijk ook wel iets van PR en communicatie, en genieten ze sowieso al veel aandacht (in die ‘dialogen’ zitten ze trouwens ook al eens in de verdediging zoals de Humo-lezers wel zullen hebben gemerkt).

Terug naar de campagne. Het thema: we moeten iets doen tegen de castratie van biggen in ons land. Volgens Gaia gebeurt dat op een euh…mens/dieronterende manier. De beestjes worden niet verdoofd en zoals u ongetwijfeld al op TV zag doet dat pijn zoals de krijsende biggenbeelden moeten bewijzen.

Hoe breng je dat nu onder de aandacht? Door in het nieuws te komen met krijsende biggen terwijl je twee seconden later beelden ziet van ontplofte mensen, uitgehongerde kinderen of Vlaamsche familiedrama’s? Gaat een beetje verloren natuurlijk.

Beter is inspelen op de populaire cultuur, de jeugd die deelt, bespreekt en netwerkt, de YouTube-generatie en dan kom je al snel uit bij videoclips. En dat is precies wat Duval deed voor Gaia: een song en clip inblikken met daarin zowaar ook een sample met het gekrijs van de biggen verwerkt.

De groep heet ‘Pigs in Pain’ (als we goed zijn ingelicht mensen van Duval zelf), het nummer ‘Why the pain’ en we voelen aan ons water dat u de clip/song de komende maanden nog veel gaat zien/horen.

Er is uiteraard ook een website, een blog en heel wat initiatie van activiteiten op de YouTube’s en andere social communities van deze wereld. Viraal potentieel genoeg dus (en om helemaal zeker te zijn biedt Duval ook een ‘label’ aan met als opschrift ‘We are against pigs in pain’ dat wie dat wenst op zijn site of blog kan posten).

Benieuwd wat het eindresultaat wordt.

www.pigsinpain.be

Back to top button
Close
Close