Start-ups worstelen met EU-bureaucratie

Uit onderzoek van Digital Future for Europe bij 100 jonge bedrijven blijkt dat 53% worstelt met nieuwe regelgevin. Een derde klaagt nu ook over belemmeringen voor het zakendoen in de nieuwe digitale eengemaakte markt van de EU.

post-image-3
Nu er steeds meer stemmen opgaan om de almacht van grote techbedrijven in te tomen, vrezen start-ups dat nieuwe regelgeving innovatie zou kunnen verstikken, en de bloei van start-ups zou belemmeren.  Uit een onderzoek van Digital Future for Europe, een belangenvereniging van start-ups en scale-ups, blijkt dat 90% van de respondenten vreest dat nieuwe regelgeving, indien die slecht ontworpen is, het moeilijker zou maken om zaken te doen. 

Hierbij valt op dat 20% van de respondenten weet dat er veranderingen op til staan bij de reglementering rond mededinging, maar niet weet wat er juist gaat veranderen. Slechts 15% weet welke regels er voorgesteld zijn, en 60% weet zelfs niet dat er veranderingen aankomen. Ook zorgwekkend: 40% van de respondenten geeft aan dat zij, bij een regelgeving die op de grootte van een bedrijf gebaseerd is, twee keer zullen nadenken om verder te groeien, en hun uitbreidingsplannen in de koelkast zouden steken.

Toch zien de respondenten het overwegend rooskleurig in: 92,5% meent dat de digitale transformatie als gevolg van de pandemie zorgt voor nieuwe business opportuniteiten. 87% van de respondenten is dan ook van plan om dit jaar nieuwe medewerkers aan te werven, 62% verwacht nieuwe producten en diensten te introduceren, en 64% wil nieuwe markten aanboren.

Vraag om gehoord te worden.

Kadri Tammai, medeoprichter en bestuurslid van de Estse start-up Tehnopol Venture, trekt aan de alarmbel: "Omdat de Europese Commissie en besluitvormers in Brussel nieuwe regels en voorschriften voor het technische ecosysteem willen invoeren, is het van cruciaal belang dat de stemmen en zorgen van Europese start-ups en scale-ups worden gehoord."

En er staat echt wel heel wat op stapel. Europese beleidsmakers hebben uitvoerige regelgeving voor het internet voorgesteld. En dat gaat niet alleen van de parameters waarbinnen bedrijven als Facebook in de toekomst mogen opereren. Maar ook wat de Europeaan ervaart wanneer die de smartphone opent of de laptop opstart.

De EU heeft plannen op verschillende terreinen: de nieuwe Digital Services Act (DSA), de Digital Markets Act (DMA) en de zopas ingediende regelgeving voor Artificiële Intelligentie. Het is niet voor niets dat Nick Clegg, Vice President Global Affairs bij Facebook zegt: "De volgende twee jaar zullen de volgende twintig jaren bepalen voor de Europese interneteconomie".

Kadri Tammai pleit er in elk geval voor dat er een meer open omgeving gecreëerd wordt, waar innovators en ondernemers tot bloei kunnen komen, in plaats van belast te worden met nog meer bureaucratie en nieuwe regelgeving. "Als Europa niet de juiste voorwaarden schept waarin nieuwe technologiebedrijven kunnen groeien, zal Europa achterop gaan hinken op de rest van de wereld", vreest hij.

Digital Future for Europe is een lobbygroep waarachter verschillende verenigingen (o.a. Agoria, BeCentral), start-ups en scale-ups zich geschaard hebben uit de zogenaamde "D9" landen: Nederland, België, Luxemburg, Denemarken, Zweden, Finland, Estland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk - landen die zich de voortrekkers noemen en een ambitieuze en innovatieve digitale agenda hebben voor Europa.

De meeste aangesloten bedrijven hebben minder dan 50 medewerkers. Tot de Belgische leden behoren o.a, Beeple, Storyme, WeGroup, Startups.be
Back to top button
Close
Close