Instagram haalt zijn inspiratie bij TikTok en lanceert voor Reels de functie Remix

Met deze functie kan de gebruiker reageren op andere Reels.

post-image-3

Instagram meldt de lancering van Remix, een nieuwe functie op Reels, die het Remix noemt. Een nieuwe tool die erg hard op de duo`s van TikTok lijkt, een van de redenen voor het grote succes van het Chinese sociale netwerk.

Met Remix kan de Instagram-gebruiker zijn eigen Reel bovenop die van een andere gebruiker plaatsen wanneer die een publieke account heeft. De twee video`s worden dan verticaal naast elkaar weergegeven. Dit formaat is erg populair op TikTok, want het maakt het mogelijk om aan virale challenges deel te nemen en op bepaalde postings te reageren.

"Vanaf vandaag staat Remix standaard geactiveerd voor alle nieuwe Reels die u vanop een publieke account publiceert. Wil u Remix activeren op uw oude Reels, dan moet u op het menu met de drie puntjes tikken en daar op `Remix activeren`. Om de Reel van een andere persoon te remixen, vraagt u hem om hetzelfde te doen! Remix deactiveren kan u op elk moment via de instellingen, voor alle Reels, of voor een individuele Reel via het menu met de drie puntjes", zo legt Instagram uit.

"Zodra u een Remix opgenomen hebt, kan u het volume van de originele video controleren, van uw eigen opgenomen audio en een voice-off toevoegen. Voor dat laatste drukt u op het icoontje met de microfoon. En om het volume te controleren, drukt u op het icoon van de cursor", aldus Instagram. Hierbij haalt Instagram eens te meer zijn inspiratie bij TikTok, het filiaal van de Chinese gigant ByteDance, dat heel veel succes heeft bij de jongeren. Volgens het Piper Sandler-rapport verkiezen Amerikaanse tieners TikTok boven Instagram.

De populariteit van TikTok leidde in 2020 tot de lancering van Reels, want dat is een functionaliteit die identiek is aan de postings die op de Chinese app verschijnen. Sindsdien brengt Instagram op Reels nieuwe tools uit die op TikTok geïnspireerd zijn, zoals de audiofuncties die in oktober 2020 toegevoegd werden.

Blijkbaar zou Instagram aan bekende creators van TikTok zelfs nieuwe contracten aanbieden om content te maken die exclusief is voor het platform. Want zelfs als Reels hard op TikTok lijkt, toch blijft de Chinese app erg populair bij vele gebruikers, als zij er al niet de voorkeur aan zouden geven. Dit gezegd zijnde, Reels kent een groot succes in India nadat TikTok er verboden werd als gevolg van een geopolitiek conflict met China, wat van het land een veelbelovende markt maakt.

Nu valt het af te wachten of Instagram met de lancering van Remix een boost kan geven aan het engagement van de gebruikers op het Reels-platform.

Back to top button
Close
Close