Home/Campaigns/Net-Profit voor Non-Profit Net-Profit voor Non-Profit In haar bewogen geschiedenis heeft het begrip marketing al veel definities en gedaantewisselingen gekend, maar het kwam er telkens op neer dat marketing min of meer staat voor ‘het aanprijzen van iets om er vervolgens winst uit te puren’. Er is echter één sector waar de drijfveren die achter campagnes schuilen lichtelijk afwijken; de ‘non-profit sector’. Maar vandaag ontdekt ook die ‘non-profit’ stilaan het gegeven ‘net-profit’... 2006-11-17Comment In een niet zo ver verleden werd de term marketing als een vies woord beschouwd in de branche waarvan sprake. Campagne voeren voor het goede doel was een noodzakelijk kwaad, waarbij het geld dat men erin stopte vaak verzwegen werd. Maar ook deze organisaties dienen bij het bouwen van hun ‘merken’ de wetmatigheden van de marketing te respecteren. Simpelweg omdat sterke non-profitmerken meer engagement, bewustwording en geld genereren. In wezen verschilt zo’n ‘niet-op-directe-winst-beluste-entiteit’ niet fundamenteel van een reguliere ‘for-profit’ organisatie, maar haar doelstellingen dienen wél een andere ‘zaak’ dan het doorsnee winstcijfer van pakweg een bank of telco. En meer en meer komt hier een doorgedreven interactief marcombeleid aan te pas, waar vaak een onvermijdelijk ‘pact’ met een for-profit organisatie (het bureau) aan de basis ligt om samen bewustwording te genereren voor ‘de zaak’. Want vergis u niet: ook voor zowat elk denkbaar goed doel dingen wereldwijd een pak ‘concurrenten’ naar de onverdeelde gunsten van een al dan niet bewust publiek.Het dient dan ook niet te verwonderen dat veel organisaties stilaan bedreven -en vooral erg gedreven- spelers zijn op het internet. En... ze gaan er vaak zo performant mee om dat de resultaten commerciële barnumcampagnes ver voorbij schieten. Is het hun ‘heilig vuur’ en tomeloze inzet die daarbij het verschil maakt ?Is het de nobele zaak waarvoor ze strijden ?Of is er een web-wijde solidariteit onder activisten en sympathisanten die ertoe leidt dat campagnes massaal ondersteund en doorgestuurd worden ? Een schoolvoorbeeld van het efficiënt inzetten van nieuwe media is dat van de International Diabetes Federation. Zij lanceerde onlangs vanuit ons land een wereldwijde web-campagne, die ondersteuning biedt voor het doorduwen van een VN-resolutie die diabetes op de wereldkaart dient te zetten. Doel: het aanzwengelen van ‘global awareness’ rond deze oprukkende ziekte door het verzamelen van miljoenen handtekeningen en public quotes van decision makers. Aangezien deze klus geklaard moet worden met beperkte middelen, is het web de enige weg om op te gaan. Want op dat web kruisen campagne en sympathisanten elkaar google-gewijs, wordt er druk gecross-linkt, worden banners uitgewisseld, steunbetuigingen gepost, video diaries ge-tubed, group support mails verstuurd, press releases gedownload, virtuele pins doorgestuurd, petities ondertekend... Wat voor de non-profit een tot voor kort ongekende waaier aan mogelijkheden opent om met relatief bescheiden middelen een aanzienlijke net-profit voor hun ‘cause marketing’ te genereren... www.unitefordiabetes.org Tom Willemkens, Prophet Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address