Home/Market news/Google Analytics 4: een paradigmeverschuiving! Google Analytics 4: een paradigmeverschuiving! Nu 55% van de websites wereldwijd geanalyseerd worden door Google Analytics, veroorzaakte de lancering van Google Analytics 4 in oktober verleden jaar een kleine revolutie. Waarover gaat het en waarom is het een revolutie? 2021-03-08Comment Wat is Google Analytics 4? Google Analytics 4 (of GA4) is een volledig nieuwe versie van Google Analytics. Momenteel is het in publieke bètaversie, maar het zal snel de standaardversie worden en Universal Analytics vervangen. Het belangrijkste voordeel ervan is dat het beter het gedrag van de gebruikers weergeeft terwijl u minder tijd moet doorbrengen om data te verzamelen en te aggregeren. GA4 is ook een antwoord van Google op de problematiek van het stilaan verdwijnen van de "3rd party cookies". Google voorspelt dat de schaarste aan gegevens de nieuwe norm zal worden in de komende jaren. En daarom baseert GA4 zich op "machine learning" om deze hiaten op te vullen op basis van een voorspellend model. Een datamodel aangestuurd door gebeurtenissen Het fundamentele verschil tussen GA4 en de vorige versies van Google Analytics is het datamodel dat door gebeurtenissen aangestuurd wordt en niet door sessies. Wat wil dat zeggen? In het begin waren de websites enkel samengesteld uit pagina`s die telkens zij geraadpleegd werden, zich gingen inladen. Daarom worden de consultaties van pagina`s uitgedrukt in sessies die verschillende page views omvatten. Maar met de opkomst van de smartphones en tablets zijn de mobiele apps verschenen en de websites met één enkele pagina. De concepten van page views en sessies gaven sindsdien dan ook niet langer het reëel gedrag van de gebruikers weer. Het concept van page view voor de analyse van het verkeer op een website is echter tot nu fundamenteel geweest: het wordt gebruikt om de bounce-rate te berekenen, de tijd die op de pagina doorgebracht wordt, het aantal pagina`s per sessie. Het begrip page view kan echter niet duidelijk het gedrag beschrijven van de gebruikers op mobiele apps, die lange procedures uitvoeren zoals games, audio- of videospelers, enz. G4A reageert op deze verandering in technologie en in het gedrag van de gebruikers, door een analyse in te voeren gebaseerd op gebeurtenissen. Dit is geen uitvinding van Google, het model bestaat al jaren, maar tot nu toe werd het erg weinig toegepast op traditionele websites. Op dit niveau is het een echte paradigmaverschuiving waar ontwikkelaars, analisten en marketeers aan zullen moeten wennen, zelfs volledig de manier om dingen te analyseren volledig opnieuw moeten leren. In die zin is bijvoorbeeld de beroemde "bounce rate" een begrip dat gaat verdwijnen. Gaat de huidige versie van Google Analytics (Universal Analytics) verdwijnen? Dat is uiteraard de eerste vraag die men zich stelt. Gaan mijn historische gegevens verloren zijn? Op midden /lange termijn ja, Universal Analytics zal verdwijnen. Maar voor de nabije toekomst moet u zich niet ongerust maken, Google heeft nog geen einddatum gegeven, de twee systemen zullen naast elkaar blijven bestaan. Er zullen wel geen nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden aan Universal Analytics en op termijn zal GA4 de enige tool zijn die aangeboden wordt. Vergeet ook niet dat GA4 nog altijd een bètaversie is en dat heel wat essentiële functies nog altijd ontbreken. Die zouden stilaan in de loop van de volgende 12 maanden toegevoegd worden. Voorlopig is ons advies daarom om u erop voor te bereiden en data te gaan verzamelen voor GA4 via dubbele tagging: UA en GA4 parallel. Waarom de migratie nu al beginnen? We zullen het meteen maar zeggen: de migratie zal niet eenvoudig zijn. Marketingspecialisten die de oude versies van Google Analytics goed kennen, zullen waarschijnlijk problemen ondervinden om te migreren naar GA4. Buiten de technologische verandering is er ook een leercurve nodig om deze nieuwe tool te leren. GA4 is niet gewoon een update van Google Analytics, maar een volledige verandering van het concept hoe het verkeer te meten en dus van implementatie. Het is daarom tijd om u erop voor te bereiden om alle gegevens te verzamelen en zo een geschiedenis te genereren zodat u niet achterblijft wanneer de overstap naar GA4 niet langer een keuze is, maar een noodzaak. Wat moet u concreet doen? Contacteer ons! Bij Knewledge kan u een gratis audit laten uitvoeren van de staat van uw Google Analytics account, zodat wij u de nodige stappen kunnen tonen voor de migratie naar GA4 en u alle informatie kunnen geven die u nodig hebt over deze nieuwe oplossing. Gérald Claessens Founder & CEO gerald@knewledge.eu www.knewledge.com Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address