Mobile Web 2.0: wie zijn de winnaars ?

Het Web 2.0 maakt momenteel volop opgang. Nieuwe buzz words zoals User Generated Content, Wiki’s, Ajax, ... raken in een recordtempo ingeburgerd in ons taalgebruik. Ze creëren nieuwe uitdagingen voor traditionele publishers, content providers, advertisers, retailers en telecom spelers. Een belangrijke vraag die zich stelt: wat is de rol van de mobiele telefoon op het Web 2.0? Wie kan profiteren van de opkomst van het Mobile Web 2.0?

post-image-3

Een bondige omschrijving geven van het Web 2.0 is quasi onmogelijk. Grondlegger Tim O’Reilly heeft niet minder dan 5 pagina’s nodig om de ontwikkelingen rond Web 2.0 te definiëren. We schuiven hieronder slechts één kerngedachte naar voor die ons verder ook zal toelaten om de rol van de mobiele telefoon in te kunnen schatten.

Het Web 2.0 benut volop de mogelijkheden om Collectieve Intelligentie te verzamelen, te verrijken en ter beschikking te stellen aan brede gebruikersgroepen. Contributie en participatie zijn centrale bouwstenen in de uitbouw van Web 2.0 platformen. Naarmate ze meer gebruikt worden creëren ze een steeds grotere waarde hebben voor hun gebruikers.

Google PageRank, de opinies op eBay, Wikipedia, ... het zijn voorbeelden van eco-systemen die groeien uit de kracht van de participatie van de eindgebruiker.

Het capteren, coderen en stockeren van kleine stukjes inhoud zal steeds belangrijker worden bij de verdere groei van Web 2.0. Naast grote gebruikers van content worden mobiele telefoons steeds belangrijkere ontwerpers van content.

Een mooi voorbeeld is de introductie van de Miki, de mobiele variant van de Wiki die eerder dit jaar door het bedrijf Social Text gelanceerd werd. Via een vereenvoudigde user interface laat de Miki de gebruiker toe om zijn Wiki ook mobiel continu bij te houden.

De opname en verspreiding van podcasts of vodcasts zal met de introductie van smartphones en mobiele breedband steeds makkelijker worden. Tegenwoordig worden de eerste foto’s van grote rampen zoals de tsunami of de bomaanslagen in Londen niet meer aangeleverd door de grote persagentschappen. Attente toeschouwers nemen foto’s en video’s met hun mobieltje en bezorgen die verder aan hun favoriete media.

Wat betekent dit voor traditionele content providers en media spelers? In de traditionele waardeketting geldt de wetmatigheid “Content is king”. Productie- en mediabedrijven kunnen door gecontroleerde creatie en distributie van inhoud een belangrijk deel van de koek voor zich opeisen.

De opkomst van Web 2.0 platformen haalt deze traditionele content- en mediabusiness volledig binnenste buiten. Content creatie en content gebruik komen samen. De winnaars zullen die spelers zijn die er in slagen om het contact met de gebruiker op te bouwen en een zichzelf snel verrijkend platform uit te bouwen. “Contact is king”.

De mobiele telefoon wordt één van de voornaamste contact devices op het Web 2.0. Mobiele operatoren zijn op natuurlijke wijze bijzonder goed geplaatst om een sleutelrol in de verdere ontwikkeling van het (Mobile) Web 2.0 te vervullen en er bijkomende inkomsten mee te genereren. Belangrijk hierbij is dat zij de toegang naar de ‘off-portal’ omgeving voldoende snel kunnen openzetten. Traditionele media van hun kant zullen snel hun publiek moeten bedienen op mobiele platformen, die complementair zijn aan hun bestaande kanalen. Vraag is echter of zij tijdig de vaardigheden van contactbeheer, community management and datamining kunnen uitbouwen om de pletwalsen van de Google’s van deze wereld enkele lengtes voor te zijn.

Uw reacties en commentaren zijn welkom op http://blog.mobileweb.be .

Danny Lein
Contact: danny.lein@mobileweb.be

Over de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen.

Back to top button
Close
Close