Belgische webwinkel Kazidomi haalt zes miljoen euro op

Kazidomi omringt zich met nieuwe aandeelhouders, 11 maanden na zijn laatste fondsenwerving, ditmaal met een bedrag van zes miljoen euro. De twee oprichters, Emna Everard en Alain Étienne zijn geen meerderheidsaandeelhouders meer.

post-image-3

Minder dan een jaar na zijn laatste fondsenwerving incasseert Kazidomi een vierde fondsenwerving in evenveel jaren van bestaan. Het e-commerce bedrijf voor gezondheidsproducten is erin geslaagd om een een fondsenwerving van zes miljoen euro te realiseren. Dat is een veel grotere ronde dan de laatste van januari dit jaar, van een miljoen euro, en dan het jaar tevoren.

In zeven jaar heeft de start-up meer dan zeven miljoen euro opgehaald, en volgens de verantwoordelijken moet het bedrijf verdergaan met deze modus operandi. "Wij slurpen inderdaad cash op, maar dat is een specifiek kenmerk van de e-commerce. Het laat toe om de balansen gezond te maken, de interesse van marktspelers te bevestigen en het is een bijkomen argument bij de banken", beklemtoont Alain Étienne, medeoprichter van Kazidomi. Hij relativeert de indruk dat het bedrijf zijn liquiditeiten snel uitgeeft. "Van de laatste fondsenwerving hebben wij 600.000 euro voorraden", verklaart Alain Étienne.

Op het gebied van boekhouding heeft de baas vertrouwen. "Dit jaar zijn wij lang in het groen gebleven. We stellen vast dat als we de marketingkosten verminderen waarmee onze groeiambities gepaard gaan, wij terug in evenwicht zijn. De vraag is te weten tot waar we willen gaan", bevestigt Alain Étienne.

Bijkomende investeerders
Om zijn nieuwe projecten te financieren kan de Brusselse start-up deze keer rekenen op twee nieuwe investeerders: Invest For Jobs (IFJ) en FJ Labs - twee erg verschillende profielen van aandeelhouders. IFJ heeft in enkele grote projecten gewerkt zoals de brasserie Brussels Beer Project, de restaurantketen The Huggy`s Bar en de chocolatier Galler. FJ Labs van zijn kant is meer geïnteresseerd in de wereld van de technologie. Het fonds maakt hiermee deel uit van aandeelhouders van met name Alibaba of Blablacaar.

"Het zijn twee nieuwe aandeelhouder die erg complementair zijn en onze specifieke kenmerken perfect dekken. Wij hebben een chauvinistische kant en zijn er fier op Belg te zijn. Anderzijds is het hebben van een aandeelhouder die specialist is in tech ook belangrijk in ons domein, en dan vooral bij e-commerce".

Buiten de nieuwe partners hebben enkele aandeelhouders opnieuw present gegeven, anderen hebben de rangen verlaten. Dit is het geval bij de twee oprichters die niet langer in de meerderheid zijn in hun bedrijf. “We zitten net onder de meerderheid, maar we hebben vertrouwen in onze aandeelhouders. Emna`s oom (Eric Everard, CEO van Easyfairs) zit ook in het aandeelhouderschap. Met ons drieën samen zijn we nog steeds in de meerderheid ”, vertelt Alain Étienne.

De Nederlandstalige markt in het vizier
De geïnvesteerde fondsen zullen dienen om de steeds sneller wordende groei van het bedrijf te ondersteunen, vermits de inkomsten elk jaar verdrievoudigen. In 2020 zouden de inkomsten tussen de 8,5 en 9 miljoen euro moeten liggen. De start-up zou ook de uitrol van eigen producten willen verderzetten en de markt uitbreiden. Frankrijk is de voornaamste activiteitenmarkt van Kazidomi, maar de start-up zou dat willen uitbreiden. "Wij gaan met name meer inspanningen doen op de Nederlandstalige markt (Vlaanderen en Nederland). Die hebben we momenteel nog wat verwaarloosd. Daarna zullen wij de inspanningen elders verderzetten. We denken aan Duitsland en de Scandinavische landen", bevestigt de medeoprichter.

Net zoals vele andere bedrijven heeft het Kazidomi geprofiteerd van de e-commerce rage tijdens de pandemie. "Over vijf jaar zal men niet zeggen dat ons succes komt van dit Covid-jaar. Wij moesten interims in dienst nemen, Bpost heeft zijn tarieven verhoogd, sommige klanten werden slecht bediend omwille van foute leveringen. Bij het begin van de eerste lockdown moesten we ook afrekenen met ongewoon aankoopgedrag, wat niet simpel was om onze voorraden te beheren…", vertrouwt Alain Étienne ons toe. "Maar door de crisis zijn gewoontes versneld. Daardoor konden wij klanten bereiken die wij misschien pas over twee jaar gehad zouden hebben."


Back to top button
Close
Close