Outbrain : het native tegengewicht voor Google en Facebook

Het was vorig jaar groot nieuws: in april 2019 nam het Amerikaanse Outbrain de Europese speler Ligatus over. Daarmee vloeiden de twee belangrijke specialisten op het vlak van native advertising en redactionele aanbevelingen samen. “Met die overname heeft Outbrain zijn netwerk en positie in Europa enorm versterkt,” zegt Ben Doumen, die daarvoor acht jaar het kantoor van Ligatus in België leidde en nu Managing Director Belgium van Outbrain is. Hij is dan ook perfect geplaatst om ons meer te vertellen over de nieuwe aanpak en het specifieke aanbod van de advertising feed.

post-image-3

Inside: Wat heeft de overstap van Ligatus naar Outbrain voor jou betekend?

B.D.: “Ligatus was een Duits bedrijf met zowat 200 mensen over heel Europa. Outbrain heeft een mondiale structuur en meer dan 850 werknemers. We hebben kantoren in 19 landen maar omdat we 44 talen coveren, zijn we de facto op veel meer markten aanwezig. Ook de aanpak is anders. Outbrain is Amerikaans, met Israëlische roots.

Inside: Hoe groot is jullie bereik in België?

B.D.: “Op De Tijd en L’Écho na hebben we de volledige dagbladpers in ons netwerk, plus de magazinepers. Daarmee bereiken we 88% van de internetbevolking in België. We generen met ons Belgische netwerk meer dan 1.3 miljard pageviews per maand, en tot 6,5 miljoen kwalitatieve clicks. Inside: Native advertising wint de laatste jaren steeds meer terrein.

Inside : Hoe verklaar je dat?

B.D.: “Het is betere advertising, betere technologie en het respecteert de klanten. Het concept is dat we de advertentie integreren in de vorm, de lay-out, de functie en de content waaronder ze verschijnt. Daardoor is ze niet meer intrusief en verstoren we de gebruikerservaring van de surfer niet. Op basis van de algoritmes die we hebben, creëren we iets wat de gebruiker kan interesseren en waarop hij zal klikken. Studies tonen aan dat het engagement van de surfer bij native advertising tot 9 keer groter is dan bij traditionele displayformaten. Vergeleken met banners kijken 53% meer consumenten echt naar een native format. De aankoopintentie ligt bovendien 15% hoger.”

Inside: Hoe positioneert Outbrain zich tegenover andere digitale platformen?

B.D.: “Iedereen is vertrouwd met de feed-ervaring, maar er zijn verschillende soorten. Je hebt de ‘search feed’, gebaseerd op intentie. Je wilt iets zoeken of kopen. Daar zit je in de ‘walled garden’ van Google, want 95% van de zoekopdrachten verlopen via Google. Daarnaast heb je de ‘social feed’, gebaseerd op sharing. Het gaat om wat mensen met elkaar willen delen. Ook daar zit je in een ‘walled garden’, van sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok en anderen. Adverteerders, van opkomende tot wereldwijde merken, maken gebruik van onze in-feed native plaatsingen en eigen interesse-doelgerichte mogelijkheden om naamsbekendheid op te bouwen, prestaties te verbeteren en ROAS buiten de walled gardens te realiseren. Wij helpen bedrijven om ontdekt te worden door de juiste mensen die inspireren tot ideeën en actie.

Inside: Waarom vindt Outbrain het open web belangrijk?

B.D.: “We willen de onafhankelijke kwalitatieve journalistiek steunen, die onder groeiende druk staat. Google en Facebook zuigen steeds meer geld weg uit de lokale markten en bij de lokale publishers. Uitgevers die met ons samenwerken, krijgen het grootste deel van de inkomsten die ze genereren onmiddellijk teruggestort. In deze tijden is het meer dan ooit belangrijk dat het publiek zich correct op de hoogte kan stellen. Dat kan niet met de samenzweringstheorieën en broodjeaapverhalen die op de sociale netwerken verspreid worden. Outbrain is trouwens ontstaan als hulpmiddel voor uitgevers en journalisten. De oprichters van het bedrijf hadden het idee om een systeem te ontwikkelen dat bezoekers van een mediasite automatisch interessante links naar andere artikels op de site zou aanbieden. Door zich op algoritmes te baseren, konden ze precies uitmaken wat die specifieke surfer interessant zou vinden. Vandaar ook de naam: Outsourcing the Brain.”

Inside: Hoe hebben jullie de COVID-19-crisis beleefd?

B.D.: “Het was een dubbele ervaring. Er zijn twee kanten aan onze business. Aan de aanbodzijde bevinden de uitgevers. We hangen af van het gecreëerde volume om campagnes te tonen en geld te genereren. Aan de vraagzijde heb je de campagne zelf. Met de crisis zagen we dat de volumes aan de vraagzijde enorm begonnen te stijgen. De mensen waren op zoek naar nieuws en zochten die informatie bij de gekende nieuwsmerken, de sites van kranten en tijdschriften. In maart en april hebben we ongelooflijke pieken gezien, vooral over de content rond COVID-19. De vraagzijde heeft in België een stevige dreun gekregen. De meeste campagnes werden van de ene dag op de andere geannuleerd. Vergeleken met vorig jaar liggen de resultaten voor Q2 25% lager, al zagen we in de tweede helft van juni al een zeer sterk herstel, met cijfers die hoger lagen dan dezelfde periode in 2019. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat we in de tweede helft van het jaar dat verlies meer dan zullen kunnen goedmaken en dus eindigen met een positieve evolutie.”      

 

 

 

 
Back to top button
Close
Close