Home/Studies/Geconfronteerd met de crisis gaan de Belgische KMO`s in voorzichtigheidsmodus Geconfronteerd met de crisis gaan de Belgische KMO`s in voorzichtigheidsmodus Een onderzoek van Facebook legt de impact bloot die de coronacrisis heeft op de Belgische KMO. Voorzichtigheid en realisme regeren in het land van het surrealisme… 2020-07-15Comment De Belgische KMO`s tonen zich "gematigd positief" voor wat de toekomst van hun activiteiten betreft, zo blijkt uit een onderzoek dat Facebook uitvoerde in samenwerking met de OESO en de Wereldbank. Met dit onderzoek, dat uitgevoerd werd bij 30.000 ondernemingen uit de hele wereld, kan men zich een duidelijk beeld vormen van de huidige impact van de coronacrisis op de KMO. Concreet vertoont een 40% van de Belgische KMO`s een voorzichtig optimisme voor wat de toekomst van hun business betreft. Dit percentage is beduidend lager dan dat in andere Europese landen, zoals Denemarken en de Tsjechische republiek, met resp. 72% en 71%, maar hoger dan Frankrijk waar het 35% is, en Portugal met 39%. Het onderzoek leert ons ook dat 19% van de Belgische KMO`s tussen januari en mei 2020 de deuren sloot. Wat veel minder is dan de KMO`s in Ierland (58%) en in het Verenigd Koninkrijk (43%). Andere interessante cijfers: 14% van de Belgische bedrijven heeft zijn personeelsbestand moeten afslanken omwille van de pandemie, terwijl het Europees gemiddelde 22% bedraagt. Terwijl 68% van de Belgische bedrijven zijn omzetcijfer de laatste maanden zag dalen in vergelijking met dezelfde periode verleden jaar. En 30% verwacht cashflowproblemen in de volgende maanden. Het onderzoek wijst ook op het feit dat de Belgische KMO`s digitale tools gebruiken om hun verkoop te herstellen of behouden: 37% van hen haalt minstens 25% van zijn verkoop uit digitale activiteiten. Het onderzoek met als titel "Rapport van de wereldwijde situatie van kleine bedrijven", behoort tot een reeks rapporten die gepland waren voordat het coronavirus toesloeg, maar nu geeft het een verhelderend beeld van de impact van de pandemie. Met als besluit dat de Belgische KMO`s voorzichtig zijn voor de toekomst: 30% van de kleine Belgische ondernemers vreest dat de cashflow in de volgende maanden een uitdaging wordt. Dat is meer dan in Denemarken (19%) maar minder dan in Ierland (54%). Met andere woorden: 4 ondernemers op 10 bekijkt de toekomst optimistisch. Dat is veel minder dan in vele andere Europese landen. "De heropleving van de economie zal niet van vandaag op morgen geschieden, ondanks de ondersteuningsmaatregelen die de Belgische overheden genomen hebben. Wij hebben de laatste maanden hard gewerkt om een aantal initiatieven uit te rollen om de KMO te ondersteunen, zoals de lancering van Facebook Shops, de organisatie van gratis opleidingen samen met Unizo, het openen van een online omgeving met tips en advies, en het openstellen van onze donatietool voor ondernemers", aldus Alexis Lebedoff, Directeur van Facebook België. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address