Home/People/Digimedia sprak met Alex Dale, Regional Director Western Europe MSN Digimedia sprak met Alex Dale, Regional Director Western Europe MSN Alex Dale staat sinds iets meer dan een half jaar als Regional Director mee aan het hoofd van MSN West-Europa. In een vorig leven stond de sympathieke Brit ondermeer aan de wieg van Virgin.net in het VK (de breedbandbusiness van Virgin, verkocht aan kabelaar NTL). 2006-10-27Comment Dale had de smaak van de online business, en vooral van media met gepersonaliseerde content en targeted advertising, te pakken en besliste om na enkele experimenten met start-ups naar Microsoft over te stappen omdat hij met Live.com precies daar zag gebeuren wat hij altijd had gedroomd.We hadden een gesprek met Dale over Live.com, software as a service en applicaties die meer en meer ook media worden.Digimedia: “Hoewel er al veel over is gezegd en geschreven, is voor sommige mensen de verhouding tussen de verschillende brands, MSN, Live.com etc… nog niet geheel duidelijk. Hoe zie jij dat?”Alex Dale: “MSN is een bestemming, een programma met content en gerelateerde diensten. Live.com is een startpunt voor de consument en een breder platform voor een hoop bestemmingen waarvan MSN er één is. Naast online bestemmingen omvat Live.com als startpunt bekende diensten als zoekfuncties (Windows Live Search), community- en communicatie-services (Spaces, Messenger) etc… Al die bestemmingen en diensten worden toegankelijk via Live.com. Als media worden ze aan adverteerders gegroepeerd aangeboden onder de paraplu van Microsoft Digital Advertising Solutions.”Digimedia: “Veel adverteerders hebben sowieso al een beeld van interactieve marketing en media als een wereldje van ondoorgrondelijke technologie. Hoe moeilijk is het dan om hen duidelijk te maken dat ook applicaties – zij het webgebaseerde – ook media kunnen zijn.”Alex Dale: “Een kwart miljard mensen wereldwijd hebben een engagerende en totale communicatie- en media-ervaring met Windows Live Messenger. Het is een product van Microsoft. Maar ze gebruiken het elke dag en vaak. Dat is een medium. Net als pakweg Hotmail.”Digimedia: “Jullie bieden ook ontwikkelingstools aan om binnen deze toepassingen/media, zoals Messenger, adverteerders toe te laten om toepassingen te bouwen op maat van het merk. Hoe werkt dat?”Alex Dale: “Wij creëren het online platform zoals Messenger, de reclamebureaus kunnen dan applicaties of zogeheten gadgets bouwen die de adverteerder een unieke manier geven om binnen dat online platform aanwezig te zijn. Ik denk internationaal aan Messenger bots van bedrijven als Monster en ABN, in België werken organisaties als Vacature en Laura (seksuele voorlichting voor jongeren) en anderen op die manier. De agencies beschikken daartoe over een Software Development Kit en een API. Ook andere toepassingen behoren tot de mogelijkheden: alerts, denk aan jobalerts, waar consumenten kunnen op inschrijven om updates te ontvangen, interactieve TV-spots, noem maar op.”Digimedia: “Hoe schat je het werk in dat Google op dat vlak levert? Ik denk bijvoorbeeld aan hun customized search die ze eerder deze week lanceerden. Maar ook aan hun online rekenblad waarbij ik me afvraag wie dat gebruikt. Gaan de grenzen tussen het web en dekstop applicaties volledig vervagen?”Alex Dale (glimlacht): “We waren vroeger met die zoekfunctie. Onze verticale search macro’s bestaan al langer. In het algemeen denk ik dat effectief de grenzen tussen rich client omgevingen en webgebaseerde toepassingen gaan vervagen. Maar er blijft zeker nog het komende decennium ruimte voor beiden. Sommige toepassingen hebben nood aan een rich client omgevingen. De bandbreedte is nu eenmaal niet onbeperkt en bovendien is niet iedereen allways online. Je hebt die rich client dus nog nodig. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address