Boycott van Facebook !

Facebook heeft vrijdag aangekondigd dat het content zou gaan markeren die inbreuk maakt op de regels van het sociaal netwerk. En het zou bij  alle postings en reclameboodschappen over verkiezingen links plaatsen die verwijzen naar informatie afkomstig van de overheid.

post-image-3

Een woordvoerder van Facebook heeft bevestigd dat, in het kader van dit nieuwe moderatiebeleid,  het sociale netwerk een link zou toegevoegd hebben aan de posting die verleden maand door de Amerikaanse president Donald Trump gepubliceerd werd over het onderwerp `stemmen via correspondentie`. Twitter had bij een tweet hierover zijn gebruikers opgeroepen om de waarheid van die boodschap te verifiëren.

Facebook krijgt heel wat kritiek van sommige werknemers en parlementariërs omdat het geen maatregelen nam tegenover polemische boodschappen van de Amerikaanse president.

"Er is geen uitzondering voor politiek verantwoordelijken in het beleid dat ik vandaag aankondig", legt de CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, uit in een posting. Hij voegt eraan toe dat Facebook ook reclame zal verbieden die beweert dat  mensen van bepaalde afkomst, religie, seksuele geaardheid of die de status van immigrant hebben, een bedreiging zouden vormen voor de veiligheid of de gezondheid.

Deze verharding van het moderatiebeleid komt er op het moment dat de oproepen tot het boycotten van reclame op het sociale netwerk toenemen. Amerikaanse burgerrechtengroeperingen hebben de merken gevraagd om de "Stop Hate for Profit" campagne te steunen. Deze actie protesteert tegen de lakse houding van het grootste sociale netwerk ter wereld op het gebied van haatspraak, trolling en desinformatie.

Het aandeel van Facebook sloot vrijdag af met een daling van 8%, en Twitter verloor 7%, nadat Unilever aankondigde dat het zijn advertenties op Facebook, Instagram en Twitter zou opschorten tot het einde van het jaar, daarbij verwijzend naar "haatspraak en verdeeldheid tijdens deze gepolariseerde verkiezingsperiode in de Verenigde Staten".

Meer dan 90 adverteerders waaronder het Amerikaans filiaal van de Japanse autobouwer Honda Motor, Ben & Jerry`s, Verizon Communication en The North Face nemen deel aan de beweging, volgens een lijst die door Sleeping Giants samengesteld werd.

Enkele uren na de aankondiging van Facebook heeft Coca-Cola aangekondigd dat het vanaf 1 juli zijn advertenties 30 dagen lang zou opschorten op alle sociale netwerken.

 

Back to top button
Close
Close