Publieksprijs voor Prince-site van Base Design bij Oscars van het internet

Het van oorsprong Belgische branding agency Base Design won vandaag een People’s Voice Webby Award in de categorie ‘Cultural blog/Website’ met hun werk voor The Prince Estate, de stichting die de erfenis van het popicoon levend houdt. De microsite Becoming Prince neemt de fans mee naar het Minneapolis van de jonge Prince. Base Design wist stemmers van over de hele wereld te charmeren en sleepte zo een publieksprijs in de wacht van de Webby Awards, die online creativiteit eren.

post-image-3

Minneapolis als basis 

Becoming Prince toont de eerste muzikale stappen van Prince aan de hand van verschillende locaties in de stad die hem maakte tot wie hij was: Minneapolis.  

Mirek Nisenbaum, partner bij Base Design:  “De site bestaat uit twee delen, met twee aparte manieren van browsen. Je kan zowel doorheen de kaart van Minneapolis bewegen, als door het verhaal bladeren. Beide zijn constant naar elkaar gelinkt door rijke en diverse content zoals geluidsfragmenten, foto’s en archiefmateriaal. We hielden het design bewust minimaal. De navigatie is simpel en intuïtief, om de inhoud en foto’s te laten primeren.”

dentiteiten van Prince 

Becoming Prince maakt deel uit van een reeks microsites over Prince. De vraag van de erfgenamen was immers om een manier te bedenken om de herinnering aan het popicoon online op een originele manier levend te houden.

Thierry Brunfaut, medeoprichter van Base: “We wilden ver weg blijven van de typische online collectie van memorabilia, zoals je bij veel sites van artiesten ziet. Ons idee was om te spelen met de verschillende identiteiten van Prince. Daarom ontwierpen we niet één maar een hele reeks aparte websites.” 

De eerste van de reeks microsites was Prince2me. Daar kan u een persoonlijke boodschap maken (via GIF’s, foto’s, kernwoorden) over wat Prince voor u betekent. Zelfs Beyoncé maakte er eentje. 

Discography annotated, de tweede in rij, is een geannoteerde discografie, met beelden en geluidsfragmenten.

Becoming Prince, de derde en voorlopig laatste microsite over Prince, vertelt het verhaal van hoe Prince opgroeide in Minneapolis.

Binnen en buiten muzieksector

Base Design is een referentie in de sector van brand design. Het bureau werd 25 jaar geleden opgericht door Thierry Brunfaut en Dimitri Jeurissen, die elkaar leerden kennen aan La Cambre. Vandaag zijn er kantoren in Brussel, Genève, Melbourne en New York. De teams werkten voor heel wat merken die een link hebben met muziek – van De Munt en Bozar tot StuBru en Deezer – maar zijn ook in heel andere sectoren actief. Zo mogen ze ook Maison Dandoy, Fondation Louis Vuitton, Caran d’Ache en Degroof Petercam tot hun klanten rekenen. 

Via het kantoor in New York kwam Base in contact met Troy Carter, muziekmanager en voormalig global head of creative services bij Spotify. De man kent mensen bij The Prince Estate, en zo ging de bal aan het rollen. Het VS-office van Base mag ook The New York Times, het MoMa en Milk tot zijn klanten rekenen.  

Back to top button
Close
Close