Home/International/Is een belasting op het digitale meer dan ooit relevant? Is een belasting op het digitale meer dan ooit relevant? Er gaan stemmen op om op Europese schaal een belasting in te voeren op de digitale giganten, in de overtuiging dat de pandemie en de economische gevolgen ervan het project meer dan ooit meer dan ooit rechtvaardigen. 2020-05-05Comment Bijna 140 landen onderhandelen momenteel onder auspiciën van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) over een nieuw akkoord over grensoverschrijdende fiscaliteit, om die aan het digitale tijdperk aan te passen. Nu zij geconfronteerd zijn met de economische gevolgen van de pandemie, zijn de ministers van Financiën meer bezig met het beschermen van hun nationale economie dan met het herzien van regels die achterhaald zijn door de groeiende macht van Google, Amazon, Facebook of Apple, die hun winsten aangeven in landen met lage belastingen, ongeacht de locatie van hun klanten. De verbintenis die begin dit jaar nogmaals bevestigd werd om tegen einde 2020 tot een internationaal akkoord te komen, lijkt dan ook steeds moeilijker na te komen. "Deze crisis toont aan dat wie er vandaag het beste uitkomt, de digitale reuzen zijn, simpelweg omdat hun activiteiten gewoon voortgaan, ook tijdens de crisis, en zij nochtans het minst belast zijn", zo verklaarde Bruno Le Maire tijdens een live vraag- en antwoordsessie met internauten op het professionele sociale netwerk LinkedIn. "Mijn voorstel voor belasting op het digitale is dan ook actueler dan ooit, en ik hoop dat onze Europese partners zich bewust zullen worden van de absolutie noodzaak om vaart te zetten achter de belasting van de digitale giganten", zo drong hij aan. De vorige pogingen om een belasting op het digitale op Europese schaal uit te rollen botsten tot nu op verzet van Ierland, waar tal van Amerikaanse giganten uit de sector het merendeel van hun inkomsten aangeven, net als van verschillende Scandinavische landen. Bij gebrek aan een akkoord hebben verschillende Lidstaten een nationale digitale belasting ingevoerd. Frankrijk heeft verleden jaar de weg geëffend door zijn eigen belasting in te voeren, waarop het dreigementen voor commerciële represailles kreeg van de Verenigde Staten - die momenteel opgeschort zijn tot het eventueel internationaal akkoord dit jaar bij de OESO. De OESO van zijn kant verklaarde maandag dat het werk aan een internationale belastinghervorming vertraging had opgelopen door de pandemie van het nieuwe coronavirus, maar dat de doelstelling van een akkoord tegen het einde van het jaar haalbaar bleef. Pascal Saint-Amans, directeur van het OESO-centrum voor belastingbeleid en -administratie, zei dat de gesprekken over een minimumbelastingtarief sneller verlopen dan de gesprekken over de modaliteiten voor het innen van de belasting. Een akkoord over dit tweede deel zou pas volgend jaar tot stand kunnen komen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address