Welke digitale opportuniteiten mag je niet missen in 2020?

Binnen het digitale landschap wordt er al te vaak gefocust op de uitdagingen. Terwijl er net zoveel opportuniteiten zijn voor bedrijven. Opportuniteiten om als onderneming een impact te hebben op je core business. Hoe zetten bedrijven in 2020 technologie in om hun groei te realiseren?

post-image-3

1 - Customer experience: De klant wil een band ! 

Consumenten zijn aanwezig op verschillende digitale kanalen en verwachten dat ook van bedrijven. ​96% van de consumenten willen binnen de 24 uur een antwoord op hun vraag​. Dit biedt de kans om een persoonlijke connectie te maken met klanten en digitale leads te genereren. De ‘customer intimacy’ die je zo creëert beslaat een breed spectrum.

Je kan digitaal waardevolle relaties opbouwen met alle stakeholders: niet alleen met klanten, leveranciers en partners, maar ook met sollicitanten en werknemers via ‘employer branding’.

Als je de digitale kanalen goed inzet, heb je een krachtig wapen in handen. Je verzamelt klantendata waarmee je klanten nog beter kan helpen. Als die in contact komen met verschillende afdelingen in je bedrijf, wil je natuurlijk dat je klanten of prospecten alle nodige informatie voorhanden hebben. Daarom moeten al je digitale platformen geconnecteerd zijn en verzamel je al je data rond een centraal klantprofiel. Dat veronderstelt natuurlijk ook dat goed nadenkt over je ​digitale strategie​ én de gebruikerservaring centraal stelt (​UX​).

Tenslotte is het werk ook nooit af: je moet blijven optimaliseren door bijvoorbeeld meer traffic te genereren met ​SEO​, meer personalisatie of meer digitale features en contactmomenten aan te bieden in plaats van enkel informatie delen.

2 - Artificiële Intelligentie: AI vindt zijn weg naar kmo’s

Nadat grote multinationals al eerder succesvol gebruik maakten van deze nieuwe vorm van intelligentie in hun marketing, zien we nu ook dat AI zijn weg vindt naar kleinere bedrijven.

Of is het eerder omgekeerd? Een ​wereldwijde studie van McKinsey​ toont aan dat early-AI-adopters een positief resultaat zien, zowel op omzetverhoging als kostenreductie. De grootste stijging vinden we terug bij marketing en sales. Maar liefst 80% van de deelnemers ziet een omzetverhoging van meer dan 5% door het inzetten van deze slimme technologie. Terwijl het nog toekomstmuziek lijkt voor veel KMO’s, krijgen onze klanten de kans om er de vruchten van te plukken. Het afgelopen jaar heeft Dropsolid hier hard op ingezet.

3 - Data: Inzicht in data voor iedereenpage1image62181120 

Data kan van onschatbare waarde zijn en CIO’s liggen dan ook terecht wakker van data breaches, privacy en governance.

Maar data is pas echt waardevol als je er inzicht in krijgt​. En daarvoor willen marketers niet langer afhankelijk zijn van data scientists, agencies of developers. Ze willen hun data in handige visuele dashboards, die antwoord geven op hun échte vragen. Hoe doen mijn campagnes het? Wie zijn mijn beste klanten? Welke leads hebben het meeste potentieel? Welk kanaal scoort beter en voor wie? Data willen ze kunnen delen met iedereen in het bedrijf en vooral: ze willen het verworven inzicht in data kunnen omzetten in concrete acties.

Er zijn zeker uitdagingen, maar daar liggen ook de mogelijkheden. Zo kan je ​data centraliseren om je productiviteit te vergroten​. En zo zo kan je gerichtere marketing campagnes voeren en effectiever communiceren met (potentiële) klanten.
Ook voor de uitdagingen rond de GDPR wetgeving biedt een centraal databeheer evidente voordelen. Die dwingt bedrijven ertoe hun data te verzamelen rond klantprofielen en bewuster met toestemmingen om te gaan. ‘Data ownership’ en ‘consent management’ winnen aan belang. Bedrijven die er nu in slagen om hun data transparant te houden voor zichzelf én voor de klant zullen hun voorsprong vergroten.

4 - Geconnecteerde platformen: Door het bos terug de bomen zien

Het Martech landschap blijft snel evolueren en bedrijven hebben nood aan een strategische partner die hun de juiste keuzes helpt maken, met als voornaamste doel dat hun data doorheen al die tools inzichtelijk én actionable blijft.

Digitale agencies met een team van experts met kennis van de verschillende onderdelen van het ​digitale marketing universum​ zijn cruciaal. Marketers willen meer zelf aan de knoppen zitten om snel hun acties te kunnen bijsturen. Een geïntegreerd platform op maat van hun noden geeft hen de mogelijkheid daartoe. Ze krijgen inzicht in al hun data en het platform kan mee evolueren met de markt.

Er is nood aan open DXP platformen. Platformen zijn nodig om snel te evolueren en veilig en schaalbaar te zijn. Tegelijk willen bedrijven niet té gebonden zijn aan externe vendors voor het beheer van hun core platformen en data.

De missie van Dropsolid is dat elk bedrijf, organisatie en overheid de volledige controle heeft over haar platformen en data om zo in alle veiligheid, transparantie en vrijheid een persoonlijke digitale ervaring aan te bieden aan al haar stakeholder

Heb je ook zin gekregen om de opportuniteiten van 2020 te grijpen? Kom dan eens met ons praten.

Back to top button
Close
Close