Met MKKM nestelen de sociale netwerken zich in het bedrijfsmodel

Sociale netwerken zijn de sleutelelementen van elke bedrijfsstrategie en vormen een hefboom op zich. En Mathieu Hosselet, verantwoordelijke Social Media strategie voor klanten van het social agentschap MKKM dat nu al jarenlang in de Top 100 staat, zal het tegendeel niet beweren! De expert maakt een overzicht van de valkuilen waarin de adverteerders vaak vallen, van de briljante resultaten die sociale netwerken kunnen opleveren voor de webwinkeliers, en van crisiscommunicatie in dit vreemde Covid-19-klimaat.

post-image-3

Welk belang hebben sociale netwerken voor de merken in 2020?

Mathieu Hosselet: Dat is tweeledig. De sociale netwerken zijn enerzijds geweldige communicatietools, omdat zij de bekendheid van een merk kunnen laten groeien, de interesse van de internauten kunnen wekken en het mogelijk maken om een dialoog  aan te gaan met een doelgroep. En anderzijds laten zij toe om aan acquisitie te doen. In die zin spelen zij een essentiële rol bij de commerciële processen van bedrijven.

Sociale netwerken zijn niet alleen nog meer kanalen waarlangs de gebruiker informatie verkrijgt (over het adres van een bedrijf of om een whitepaper te downloaden). Zij zijn echte verkoopplatformen op zich geworden, en dus onmisbare tools voor bedrijven die een maximum aan conversies willen behalen.

U vermeldt vaak de noodzaak voor bedrijven om 'strategische modellen' uit te bouwen op de sociale netwerken. Kunt u dit concept toelichten?

Mathieu Hosselet : Na een grondige studie van het globale ecosysteem waarin we actief zijn en van de sector waarin een bedrijf opereert, is het de rol van een agentschap zoals het onze om het merk te ondersteunen bij het bepalen van zijn doelstellingen voor communicatie en acquisitie. En daarbij te luisteren naar de klant en ons aan te passen aan zijn digitale maturiteit. Zodat het social media luik efficiënt blijkt en centraal komt te staan in het aankoopproces.

Het is onze obsessie om ervoor te zorgen dat het beheer van de sociale netwerken past in een bredere bedrijfsstrategie, in overeenstemming met meer macro-bedrijfsdoelstellingen.

Wat zijn over het algemeen de vooroordelen van de adverteerders?

Mathieu Hosselet: Spijtig genoeg hebben sommige bedrijven de toegevoegde waarde van de sociale werken nog niet helemaal begrepen. Ik sta verbaasd over het aantal organisaties, soms zelfs grote accounts, die een gedeelte e-commerce hebben en die de social media niet integreren als acquisitiekanaal.

Er gaan zoveel kansen verloren om verkeer te genereren, conversie, dynamische retargeting. Dat is verbijsterend want die investeringen zijn grotendeels rendabel. De conversiegehaltes kunnen oplopen tot 9%! Wat men als omzetcijfer genereert voor de bedrijven is veel hoger dan de kosten voor de media en agentschappen. Het is duidelijk dat het social media luik zichzelf financiert en zelfs waarde creëert.

De nonchalance, of de terughoudendheid van sommige bedrijven schaadt hun doelstellingen niet alleen op korte, maar ook op lange termijn. Wanneer de e-commerce een nog grotere plaats inneemt, zal het te laat zijn om ermee te beginnen! Grote ketens zoals Maxitoys, waarvoor wij zorgen, hebben al een duidelijke strategische doelstelling: het aandeel van e-commerce in de omzet, dat vandaag slechts 5% van de omzet van de groep vertegenwoordigt, verder uitbouwen.

Een nog grotere plaats van de e-commerce in onze gewoontes... Zoals dat nu gebeurt, in het kader van de COVID-19! Wat vindt u van de crisis die we nu doormaken, en van de rol van de sociale werken momenteel?

Mathieu Hosselet : Het coronavirus zal ongetwijfeld nieuwe gewoontes met zich meebrengen. Wij gaan de bakens verzetten op het gebied van mobiliteit, telewerken, online winkelen.

Het coronavirus is zelfs een "zegen" voor sommige e-commerce spelers. Bij MKKM stellen wij vast hoe druk de sociale netwerken in deze periode bezocht worden: wij zagen een stijging van de conversiegehaltes via de sociale netwerken met 350%.

In deze crisis dragen de agentschappen verschillende petjes: wij stellen gerust, we informeren, we stimuleren en, helaas, moeten ook de dienstverlening voor sommige spelers uit de toeristische sector terugschroeven. Als agentschap, gespecialiseerd in de sociale netwerken, is het onze rol om voor elke klant en elke sector de juiste woorden te vinden, om een positieve golf te creëren bij het publiek. In de retail foodsector hebben wij een mooie strijd geleverd: daar zijn wij erin geslaagd om klanten en medewerkers gerust te stellen dankzij een relevante en zeer empathische maatschappelijke aanwezigheid op het gebied van informatie.

Ik meen dat het na de crisis van cruciaal belang zal zijn om, als dat nog niet het geval is, een sterke sociale strategie uit te rollen voor communicatie, engagement en het aanbrengen van interessante content. Het sociale is het kristallisatiepunt van de hele crisis. Vandaar mijn overtuiging dat de sociale netwerken genest moeten worden in een globaal communicatieplan, dat uitgedacht wordt voor de lange termijn om zo een maximum aan positieve resultaten te bieden.

Voelt u zich bedreigd door het internaliseren van competenties?

Mathieu Hosselet : Het is een bedreiging, dat valt niet te ontkennen. Het is echter de kracht van een agentschap om de geheimen van Instagram, LinkedIn en andere netwerken te kennen. Om te weten hoe die goed te beheren, om geschikte en relevante inhoud te creëren in functie van de marketingstrategie van de adverteerder, en om zaken te doen: daarvoor zijn er sterke teams nodig die elke dag hun handen uit de mouwen steken.

Onze mensen nemen de pols van de ontwikkeling van nieuwe netwerken, zoals bijvoorbeeld TikTok, bestuderen het gebruik ervan, ... Inzichten die oneindig relevant zijn om de marketingteams van onze klanten van brandstof te voorzien.

Eén enkele persoon kan niet op zijn eentje instaan voor de uitrol van een geïntegreerde communicatie- en acquisitiestrategie, zoals wij dat doen bij MKKM. Meerdere mensen werken trouwens uit principe aan hetzelfde dossier.

Wij realiseren bijvoorbeeld prachtige dingen met Rigoni di Asiago, een Italiaans bedrijf dat smeerpasta's vervaardigt, via Instagram en in het bijzonder via een influencers luik. Wij helpen hen om klaar te zien, om de specifieke kenmerken van de Belgische markt te begrijpen. Wij helpen hen om zich in België in te planten en we ondersteunen hen bij de uitrol van hun distributie in de winkel.

Dit voorbeeld toont aan dat de expertise van een agentschap om content tot zijn recht te brengen en strategisch advies te bieden, van onschatbare waarde is.

Back to top button
Close
Close