InSites Consulting over mobiele reclame

InSites Consulting heeft in opdracht van de Mobile Marketing Taskforce van het IAB een onderzoek verricht naar de houding van de Belgische GSM-gebruiker tegenover reclame via SMS. Voor de goede orde: het onderzoek werd ook gesponsord door Proximus en Mobistar.

post-image-3

Uit dat onderzoek concludeert InSites dat 1 op 3 Belgen gesponsorde informatie wel ziet zitten. Maar enkel onder zeer duidelijke voorwaarden. Zo moet de afzender van de berichten duidelijk en gekend zijn en bovendien moet de mobiele gebruiker zelf kunnen bepalen hoeveel berichten hij of zij ontvangt.

Voor alle duidelijkheid: gesponsorde informatie is niet noodzakelijk reclame. Het kan zowel gaan om nuttige boodschappen (denk aan nieuws of het weer) als om reclame maar dan onder de vorm van een direct commercieel voordeel zoals een kortingbon. Kortom: de informatie moet een voordeel bevatten en dan willen we er wel een sponsor bij aanvaarden (betalen voor dergelijke info blijkt voor 95 % al helemaal uit den boze).

Slechts een zeer klein aantal mobiele bellers (7,5 %) houdt zich bezig met wat InSites noemt ‘meer gevorderde mobiele toepassingen”. Onder dat laatste verstaat het bedrijf ondermeer M-Commerce, in de praktijk vooral het kopen van spulletjes die rechtstreeks verband houden met de GSM zelf (denk aan ringtones). Deze ‘gevorderde groep’ is ook bereid om te betalen voor andere geavanceerde dienste als micro-betalingen, video en mobiel bankieren.

Afwachten hoe één en ander evolueert.

Wat alvast wel heel goed blijkt te werken is de koppeling van interactieve mobiele toepassingen met andere reclame-uitingen. Zo deden 4 op 10 mobiele bellers al wel eens mee aan SMS-wedstrijden die werden aangekondigd in ‘traditionele media’.

www.insites.eu

Back to top button
Close
Close