"Best Brands Awards 2020": HP, Samsung, Proximus en Vandenborre op het podium

Het klassement van de favoriete merken van de Belgen is nu bekend. Voor het vijfde jaar bekronen de Best Brands Awards de favoriete merken van de Belgen in 21 verschillende sectoren. HP, Samsung, Proximus en Vandenborre onderscheiden zich in de domeinen informatica en elektronische distributie.

post-image-3

De Best Brands Awards, door het communicatieagentschap Serviceplan gelanceerd in München in 2004 , zijn al snel uitgegroeid tot de performantiebarometer van de merken.

Het is trouwens niet de subjectieve opinie van een vakjury die de keuze van de winnaars dicteert, maar wel de gebruikers zelf. Volgens twee criteria: het reëel economisch succes (gebaseerd op verschillende indicatoren zoals het marktaandeel, een goede prijs en het feit dat het de eerste keuze is van de gebruiker) en de emotionele perceptie (een dimensie die rekening houdt met de bekendheid, de klantervaring en de mogelijkheid tot cross-selling).

In België wordt het klassement van Best Brands opgesteld op basis van een online enquête, gerealiseerd door GfK bij 5.000 representatieve gezinnen van de nationale bevolking. Voor deze 4e editie werden een 350 merken afkomstig uit 21 sectoren geëvalueerd. En de winnaars zijn:

-HP behaalt een prijs in het domein "Best IT Brand"
-Proximus is de winnaar in het domein "Best Telecom Operators Brand"
-Samsung behaalt een "Best Consumer Electronics & Best Telecom Brand" naast een "Best Product Stores", alle sectoren dooreen genomen
-Vandenborre tot slot krijgt de "Best Retail Hi-Fi Electro Brand".

Het onderzoek beklemtoont ook de sterke opkomst van sommige outsiders, zoals de internet "pure player" Bol.com (een filiaal van Ahold Delhaize) in het elektronicasegment.

De resultaten van de Best Brands Awards 2020 bevestigen het: meer dan ooit betekent het uitbouwen van een sterk merk dat men duurzame en authentieke relaties met de gebruiker moet aanknopen. Zonder deze visie zijn vele merken gedoemd te verdwijnen, en geen enkele marketingcampagne kan hen nog redden.

Met een steeds meer uitgesproken fragmentatie van de media, en het groeiend verwerpen van publiciteit die niet relevant is, is het belangrijk om naar de gebruiker te luisteren en hem een pertinente en coherente merkervaring te bieden op alle on- en offline touching points.

Meer info op https://bestbrands.be/
 

Back to top button
Close
Close