Wanneer de KMO hun toekomst zetten op telewerken

Eén KMO op drie maakt zich zorgen over de toekomst van zijn bedrijf, omwille van de coronaviruscrisis. De helft van de bedrijven wil zich in de toekomst focussen op thuiswerk en digitalisering.

post-image-3

Er zal wel degelijk een voor en na het coronavirus zijn. En niets zal nog hetzelfde zijn als vroeger. Niet minder dan 6 KMO op 10 verwachten immers een negatieve impact van het coronavirus op hun omzetcijfer, volgens een onderzoek dat door onderzoeksbureau iVOX uitgevoerd werd voor Teamleader bij 250 Belgische KMO.

De bedrijven leren van het coronavirus dat zij moeten blijven investeren in thuiswerken en digitalisering, en niet enkel op de regering moeten rekenen.

De druk die de coronaviruscrisis uitoefent op de Belgische en Europese econmie verplicht dus de KMO om lessen te trekken. Zo geeft meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven (56%) aan dat zij hun werknemers in de toekomst een grotere vrijheid voor thuiswerk zullen geven. Eén KMO op twee (53%) wil zich in de toekomst ook meer focussen op de digitalisering, om beter op te kunnen tegen uitdagingen zoals die van het coronavirus.

Bijna acht bedrijven op tien (78%) hebben van de crisis geleerd dat zij niet enkel op de overheid kunnen rekenen. Zeven ondervraagde ondernemers op tien (71%) gaven ook aan dat zij nu vaststellen dat de KMO en bedrijfsleiders bij talrijke gelegenheden in staat zijn crisissen te overwinnen.

Om de bedrijven te helpen in tijden van crisis, heeft het bedrijf Teamleader een online platform gelanceerd met praktisch advies, met bijdragen van partners zoals UNIZO, Madewithlove, Telenet, en Flanders Investment & Trade. Het gaat met name om modellen voor interne en externe communicatie of affiches over het virus.

Back to top button
Close
Close