Het meesterplan achter Intracto Group

Intracto – Alle expertises onder 1 dak”, krijg je te lezen als je ‘Intracto’ googelt. En dat menen ze: door een combinatie van sterke organische groei en versterkt met een ‘buy and build’ aanpak is Intracto in een stevig tempo bezig met het samenbrengen van alle relevante digitale talenten uit de sector op diverse fysieke locaties, campussen. Met een duidelijk doel: meerwaarde creëren voor klanten en een uitdagend carrière pad uittekenen voor hun talent. Inside is onder de indruk van hun traject en ging aankloppen bij founder en CEO Pieter Janssens. Een verslag.

post-image-3

Inside: Jullie zijn druk bezig met het uitbouwen van een imperium, als we het zo mag noemen. Kan je daar iets meer over vertellen? Hoe komt het dat jullie zo groot aan het worden zijn?

Pieter Janssens :  “Alles heeft te maken met het achterliggende project dat we gedefinieerd hebben. We zitten in een erg jonge sector die, vandaag de dag, bestaat uit een grote versnippering van verschillende bedrijven met vaak hun specialisme. Dat is normaal voor een erg jonge sector zoals de onze waar het de voorbije 20 jaar relatief makkelijk was om vanuit een bepaalde passie een bedrijf te starten en organisch te groeien. We voelen een duidelijke evolutie waarbij klanten pas écht geholpen zijn met partners die over alle assen heen hun kunnen ontzorgen. Gaande van strategie, creatie, content naar marketing en technologie. Om die volledige scope op een kwalitatieve manier te realiseren, heb je schaal en integratie van die verschillende talenten nodig.

Inside: We hebben inderdaad heel veel bedrijven zien starten, groeien en evolueren de voorbije twintig jaar. Wat is er nu veranderd dan? 

P.J.: “Als je het bekijkt van de kant van de klant, kan je alleen maar vaststellen dat ook diens noden heel hard zijn geëvolueerd. In het begin was het voldoende om een website te hebben. Daarna moest je ook performance marketing gaan toevoegen om bezoekers te krijgen op je website. Toen kwamen ook zaken als marketing automation en social media erbij. Al deze expertises zitten nu vaak versnipperd in kleinere bedrijven. Dat zorgt ervoor dat de klant heel wat te delegeren en te coördineren heeft: het socialemediabureau, de webdevelopers, de contentmakers, de performance marketeers, de strategische partner, … En al deze bureaus vechten voor hun eigen share of wallet, terwijl ze uiteindelijk maar een deel van de oplossing leveren. Ze moeten allemaal hun eigen marges maken, hebben hun eigen visie, … terwijl de klant er als coördinator veel energie moet insteken en uiteindelijk het kind van de rekening is. Deze zo sterke fragmentatie van agentschappen kom je bijna in geen enkele sector meer tegen. En de klant begint dat ook te begrijpen dat dit niet optimaal werkt. Je ziet dan ook twee bewegingen: ofwel begint een klant deels te insourcen, ofwel gaat hij op zoek naar een agentschap dat alles kan – maar dan ook écht alles. Fullservice van een heel andere orde, met technologie, marketing, content, creatie en strategie. 

Inside: Hoe bedoel je dat precies?  

P.J.: “Wel, pakweg vijf jaar geleden zag je een eerste evolutie waarbij elk bureau dat 20 webdevelopers en 2 digital marketeers in huis had zichzelf ‘digital agency’ begon te noemen. Ook wij (lacht). En een bureau dat 1 datamarketeer inhuurde, werd op slag een fullservicebureau. Maar daar geraak je niet meer mee weg. Vandaag zijn klanten op zoek naar echte diepgang, naar bedrijven die enerzijds in de breedte expertise kunnen aanbieden maar tegelijk ook erg diep kunnen gaan in die expertises. Het gaat dus bijvoorbeeld niet om 2 datawetenschappers, maar om 20. Het gaat niet om 2 developers, maar om 200. Je hebt geen team van 5 mensen nodig voor je CRO, je hebt 50 mensen nodig. Klanten willen een bedrijf dat over al deze zaken kan meepraten – en niet zomaar, maar echt in de diepte. En het is precies dat model dat wij met de Intracto Group nu aan het bouwen zijn. 

Inside: Hoe pakken jullie dat aan? Welk soort bedrijven kies je? 

P.J.: “We kijken niet naar naamsbekendheid, wel naar skills: wat hebben ze in-house, welke klanten bedienen ze, om welk deel van de share of wallet gaat het, en hoe kunnen wij alle mogelijke skills samenbrengen? We kopen dus niet alleen bedrijven, maar vooral teams. En die teams zijn we aan het samenvoegen op grote campussen in België en Nederland. We zijn echt een grotere omgeving aan het creëren waar digitaal talent samenkomt in een aantal grote stede. We openen campussen in Brussel, Antwerpen, Gent, Eindhoven, Amsterdam en Utrecht. In een eerste fase zijn we teams aan het samenstellen. Grote teams: als je klanten echt end-to-end wil helpen, moet je de ontwikkelaar, de marketeer, de copywriter en de creatieve collega’s samenbrengen zodat ze echt kunnen gaan samenwerken. Want dan creëer je echt toegevoegde waarde.” 

Inside: Wat zijn concreet je plannen voor 2020? 

P.J.: “Eerst en vooral willen we blijven groeien. Op dit moment verloopt dat nog steeds organisch.  We merken dat onze klanten ons meer taken toevertrouwen omdat we stilaan de juiste end-to-end-vaardigheden hebben. En die groei is ook al 14 jaar ons target, we mikken op 30% per jaar. En daar gaan we niet mee stoppen. We willen dat de machine blijft draaien. Ten tweede zijn we kennis aan het maken met een aantal spelers op de markt om onze skills in de verschillende regio’s verder uit te bouwen. We gaan dus zeker nog bedrijven overnemen. En ten derde gaan we talenten samenbrengen op de best mogelijke manier: we willen leuke omgevingen creëren die naast inhoud en uitdagende projecten ook zorg draagt en hen en hen maximaal ontzorgt: eigen koks voor middag- en avondmaal, was- en strijkdiensten, kinderdagverblijven, leuke services … het leuke van grote aantallen is dat je zo’n zaken kunt aanbieden aan je team.” 

Inside: Je wil die talenten die je binnenhaalt dus in de watten leggen? 

P.J.: “Precies! Want we willen niet bekend worden omdat we elke dag op tv of radio komen, of omdat we aanwezig zijn op awardshows. Nee, we willen dat de markt ons kent als ‘de groep waar talent aan boord is’. We zetten heel bewust in op talentontwikkeling. En we zijn ervan overtuigd dat we dat talent mee kunnen vormgeven. Daarom budgetteren we ook zo’n 4000 euro per persoon aan opleidingen (externe events, cursussen, seminaries in buitenland, studietijd, …). Ja, we betalen de volle pot, voor al onze 750 teamleden. Want we geloven dat talent talent aantrekt. Daar is het ons om te doen. Vandaar ook dat mensen als Steven Van Belleghem en Peter Hinze aandeelhouder zijn bij Intracto. Omdat ze geloven in het concept. Wat we vooral willen doen, is de sector professionaliseren: we staan trouwens open voor elk gesprek met elke partij uit de sector om te praten over hoe zij de toekomst van de sector zien. Altijd boeiend om van gedachten te wisselen.” 

Inside: Hoe werken jullie agentschappen concreet samen? 

P.J.: “De klant staat bij ons altijd centraal. We zijn een heel voorzichtig bedrijf en bouwen onze teams voorzichtig uit. We willen zeker zijn dat het 100% goed zit voor we ook naar buiten treden. We gaan dus niet naar de klanten met de melding ‘kijk eens wat we allemaal kunnen’. Dat is zeker niet de bedoeling. We willen wat we doen zo goed mogelijk doen, zodat klanten geprikkeld worden door het verhaal dat we vertellen en meer willen. We hebben de ervaring dat klanten op deze manier spontaan doorgroeien. Dat is voor ons de ideale situatie.” 

Inside: En het lijkt ook aardig te lukken. Ben je er trots? 

P.J.: Dat is dubbel. Ik ben wel blij met waar we nu staan. Maar we zijn er nog niet. Ik zie extreem veel dingen waarin we kunnen verbeteren: campussen, nieuwe markten, innovatie, marketing, operations, … We zijn van nature een bedrijf dat focust op wat beter kan, en er zijn nog zoveel honderden dingen die beter kunnen, soms hele kleine dingetjes. Maar dat vind ik net leuk. De dag dat we niet meer zien waar het beter kant, moet ik onmiddellijk mezelf in vraag stellen”

 

________________

Intracto is een innovatieve digital services-groep in de Benelux, die zich bevindt op het kruispunt van strategiecreatie, content, marketing en technologie. De groep heeft verschillende kantoren in België en Nederland.

Intracto bouwt mee aan de business van nationale en internationale klanten zoals Knauf Insulation, Akzo Nobel, Canon, Alphabet, Michelin, Brussels Airport, Manna, Quick-Step, Torfs, Media Markt, Kom Op Tegen Kanker en Volvo. Het bedrijf werd opgericht in 2005 en werd in 2019 verkozen tot nationale Trends Gazelle, dankzij een organische groei van maar liefst 30% per jaar. Ze ondersteunen deze groei met een sterke buy & build-strategie in binnen- en buitenland. 

 

 

 

Back to top button
Close
Close