E-mail deliverability: het spamfilter-probleem

Hoewel spam een globaal probleem is, blijven de VS een belangrijke bron van ongewenste commerciële e-mail. En hoewel de regelgeving op het vlak van commerciële mail er verschilt van die in onze contreien, hebben ook Amerikaanse marketeers te kampen met kopzorgen op het vlak van de zogeheten ‘deliverability’. Zeg maar: de vraag of je mailings al dan niet de gewenste bestemmelingen bereiken.

post-image-3

Deliverability is ook hier een belangrijk issue. Je vindt dan ook stapels informatie over het thema. Toch blijven de meeste e-mail marketeers worstelen met de uiteenlopende systemen die zijn ontwikkeld door allerlei bedrijven om de spamtoevloed te stoppen, gaande van het ISP-niveau, over het bedrijfsnetwerk tot en met de individuele spamfilters die de consument installeert op zijn PC of standaard aantreft in zijn webgebaseerde e-mail omgeving zoals Hotmail.

Het optimaliseren van de impact van een e-mail is dan ook niet alleen een kwestie van de juiste segmentering, de juiste creative en de juiste copy. Het is ook een kwestie van het respecteren van een stapel regeltjes die er voor zorgen dat je e-mail niet in één of andere filter verstrikt raakt.

De E-mail werkgroep van de Amerikaanse tak van het IAB heeft één en ander nog eens op een rijtje gezet in een 14 pagina’s telende PDF met de titel ‘Marketer & Agency Guide to Email Deliverability’.

Marketeers die de hele kwestie te ver van hun bed vinden en toch hun e-mail marketing impact willen verhogen, kunnen zich natuurlijk ook gewoon wenden tot een e-mail marketing bedrijf. De meeste van hen bieden functies en diensten aan om je e-mail campagnes zoveel mogelijk de spam-valstrik te doen ontwijken.

Persbericht op http://www.iab.net/news/pr_2006_10_16.asp

Rapportje (in PDF) op http://www.iab.net/emaildeliverability

Back to top button
Close
Close