Belgische Instagram-gebruikers gedecodeerd door SoPRISM

SoPRISM, een Belgische startup uit La Louvière heeft voor een wereldprimeur gezorgd: het decoderen van de actieve Instagram-gebruikers. De startup is sinds meerdere jaren gespecialiseerd in publieksprofilering dankzij het exploiteren van gegevens van Facebook en zijn toepassingen en voegt nu Instagram toe als nieuwe bron van doelgroepanalyse.

post-image-3

De startup stelt merken en agentschappen de mogelijkheid voor om met precisie elk strategisch publiek voor een merk te begrijpen (klanten, websitebezoekers, interesse van concurrenten, enz.) dankzij het interactiegedrag en de consumptie van inhoud op de grote socialemediaplatformen, maar ook op een groot deel van het web. Deze gedragingen worden geïdentificeerd door kliks, likes, het bekijken van een video en nog vele andere parameters. Jonathann Mingoia, één van de medeoprichters van SoPRISM, zegt het volgende: "Het bevragen van doelgroepen via verklarende methodes maakt deel uit van het verleden, onze digitale afdruk in combinatie met de laatste technologieën voor gegevensbehandeling onthult al onze geheimen."

Waarom is publieksprofilering een fundamentele kwestie in 2020?

  • Het genereren van inzichten over verworven of potentiële consumenten staat centraal in het proces van het bouwen van een marketingstrategie.

  • Het plaatsen van het zoekproces in het centrum van alle marketingcampagnes laat toe inhoud te creëren die werkelijk resoneert bij het doelpubliek.

  • De personalisering van de reclamestrategie op basis van segmenten of personen van een klantcategorie of doelgroep is cruciaal om de relevantie van de blootstelling van het merk te vergroten.

Na meerdere maanden van onderzoek en ontwikkeling ziet een belangrijke evolutie van de oplossing van SoPRISM het licht: het decoderen van Instagram-doelgroepen is nu beschikbaar via SoPRISM

Instagram is een bijzonder rijke en relevante gegevensbron inzake consumenten, enerzijds omdat het sociale netwerk blijft zijn adoptiepercentage aanzienlijk zien stijgen, met vandaag 1 miljard gebruikers, en anderzijds omdat het interactieniveau op dit platform vier keer hoger is dan op het zusterplatform Facebook.

Het hoge activiteits- en engagementsniveau van de gebruikers biedt het platform zo een gegevensvolume dat toelaat met een ongeëvenaarde precisie de passies, affiniteiten met merken en precieze interesses te begrijpen die elke gebruiker kenmerken. Deze rijkdom aan informatie kan nu volledig worden benut ten behoeve van doelgroepanalyse via doelgroepprofileringsmethoden. Het was dus maar logisch dat SoPRISM zich ging concentreren op de exploitatie van deze gegevens om vandaag haar klanten toe te laten de sociodemografische en psychografische eigenschappen van hun klanten of doelgroepen te analyseren en te begrijpen via hun gedrag en interacties op Instagram. Deze functie is een wereldprimeur.

Deze nieuwe bron van gegevens heeft een grote meerwaarde voor de marketingbeslissers die actief zijn in B2C. Vooral voor het bepalen van inhoudsstrategieën, targeting of sponsoring op basis van de kennis die het Instagram-netwerk heeft vergaard over zijn 3,3 miljoen Belgische gebruikers.

De merken kunnen nu analyses bekomen van hun publiek die Facebook en Instagram combineren, maar ook op verdeelde wijze, ofwel enkel vanaf hun activiteiten op Facebook, ofwel via hun activiteiten op Instagram en aldus de verschillen begrijpen tussen

de actieve doelgroepen op het ene of het andere netwerk om marketingstrategieën te ontwikkelen die relevant zijn voor elk.

De complementariteit tussen de profilering op Facebook en op Instagram brengt een holistisch begrip van het publiek, vooral wetende dat in functie van het doelpubliek er een grotere concentratie kan bestaan op het ene of het andere netwerk. De autoconstructeur TESLA bijvoorbeeld telt 70% van zijn publiek op Instagram, terwijl Citroën hetzelfde cijfer haalt op Facebook.

Wat betreft de complementariteit van het publiek tussen de twee netwerken van Mark Zuckerberg, heeft SoPRISM een studie uitgevoerd ( EN : https://hubs.ly/H0n53hg0 | 
FR : https://hubs.ly/H0n52MP0 ) die de belangrijkste verschillen tussen de Belgische bevolking die actief is op Instagram (3,3 miljoen personen) en op Facebook (7 miljoen personen) onthult.

Onder de belangrijkste sociodemografische lessen zien we op Instagram een populatie die: - Meer vrouwen telt

- Jonger is
- Meer vrijgezellen telt
- Meer opleiding heeft genoten
- Meer Nederlandstalig is
- Concentraties heeft in Hasselt, Gent, Antwerpen, Leuven en Brussel-Hoofdstad

Op het gebied van voorkeuren en algemene interesses van de Instagram-populatie (in vergelijking met de Facebook-populatie) identificeren we globaal een oververtegenwoordiging van interesses voor: topmerken in de autosector, cosmeticamerken en kledijmerken, maar ook enkele specifieke merken uit de voedingssector zoals Stella Artois, Kinder en Unilever. Wat betreft de affiniteit met de media is de Instagram-populatie meer verbonden met Spotify, het magazine Vogue maar ook de serie Stranger Things.

Vanaf nu zullen adverteerders en agentschappen met ongeëvenaarde precisie kunnen begrijpen wat de kenmerken zijn van de Instagram-publieken die geïnteresseerd zijn in elk merk en product en zo relevantere en beter gerichte strategieën ontwikkelen.

Back to top button
Close
Close