Home/Campaigns/Kinderrechtencampagne van Mutant op TikTok is al 280 miljoen keer bekeken Kinderrechtencampagne van Mutant op TikTok is al 280 miljoen keer bekeken Voor de 30e verjaardag van het Internationaal verdrag voor de Rechten van het Kind sloegen de Europese Unie en Unicef de handen in elkaar. Samen lanceerden ze een internationale sensibiliseringscampagne op het immens populaire social media platform: TikTok. In slechts 4 weken tijd werd de campagne 280 miljoen keer bekeken, en de teller blijft lopen. De campagne werd bedacht door een Belgische startup: Mutant. De productie werd verzorgd door Roses Are Blue. 2019-11-21Comment Het Internationaal verdrag voor de Rechten van het Kind is het meest geratificeerde mensenrechtenverdrag ooit. In 30 jaar tijd werd er al flink wat bereikt, maar er is nog veel werk. EU High Representative, Federica Mogherini tijdens het laatste United Nations General Assembly (UNGA): "We dragen samen de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat kinderen zich thuis voelen in hun eigen gemeenschap en eraan kunnen bijdragen. Dit is van vitaal belang." Tegelijkertijd zien we de opkomst van millennials met een uitgesproken mening, zoals Greta Thunberg. Zij zijn het levende bewijs dat kinderen een stem hebben die gevolg krijgt. Om hen kracht bij te zetten, lanceert de Europese Unie en Unicef: The Real Challenge, een internationale sensibiliseringscampagne op TikTok. TikTok is met meer dan 500 miljoen actieve gebruikers ‘s werelds populairste social media platform bij kinderen en tieners. In de app kunnen gebruikers zichzelf filmen en ‘challenges’ creëren, meestal danspasjes, op 15 of 30 seconden stukjes muziek uit bekende pop songs. Het maken van ‘challenges’ is de populairste in-app activiteit van het moment. Kinderen dagen zo anderen uit om hun dansjes na te bootsen en deze ook te delen in de app. Maar ‘The Real Challenge’ gaat dieper. Kinderen worden uitgedaagd om de mensonwaardige omstandigheden van leeftijdsgenootjes in sommige werelddelen na te bootsen. 4 filmpjes getiteld 'Labour', 'Bully', 'Equals' en 'Family' werden gebruikt voor de lancering van The Real Challenge. Elk fimpje belicht een aspect rond kinderrechten. In slechts 4 weken tijd bereikte de campagne ongeziene resultaten: 51.000 filmpjes gemaakt door gebruikers 288 miljoen keer bekeken 18.8 miljoen likes 1.2 miljoen keer gedeeld 41 landen werden bereikt En de teller loopt door... The creators De campagne werd bedacht door de Belgische startup Mutant, opgericht in januari van dit jaar. Mutant noemt zichzelf een ‘entertainment agency’: “In onze ambitie om marketing trends te overstijgen, kwamen we tot het inzicht dat entertainment de enige manier is om mensen echt mee te krijgen in je verhaal. Met deze gedachte zijn we Mutant gestart: ‘Panem et Circenses. Bij ons draait alles rond entertainment, zelfs als we rond een serieus onderwerp als kinderrechten, of een lokale campagne rond culturele verschillen werken. (Ramadamadingdong voor Studio Brussel). Alleen zo kan je mensen echt raken en in beweging krijgen” , zegt Odin Saillé, Founder en Creative Director van Mutant. De campagne werd geproduceerd door Roses Are Blue, dat recent nog de prestigieuze ‘Impact Award’ van de Association for International Broadcasting (AIB) mocht ontvangen voor hun sterk TV format: Down The Road. Robbe Demuynck, Executive Producer bij Roses Are Blue: “De sociale impact van ‘echt’ entertainment wordt meer en meer erkend. Met de campagne stappen de Europese Unie en Unicef uit hun comfort zone. Door gebruik te maken van de nieuwste manieren van ‘storytelling’ bereiken ze een jong, internationaal publiek. De échte begunstigden van Het Internationaal verdrag voor de Rechten van het Kind werden ingezet. Zij kwamen massaal op voor zichzelf, met een overweldigend resultaat.” Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address