Connect with us
woman-sunglasses

Focus

Digital Services Tax: moet iedereen bijdragen?

Digital Services Tax: moet iedereen bijdragen?

Op dinsdag bespreekt de Kamercommissie Financiën het wetsvoorstel van cdH, CD&V en Défi over de zogenaamde digital services tax, die een belasting wil invoeren voor de digitale reuzen zoals Google, Amazon, Facebook en Apple. Comeos is tevreden dat België zelf een initiatief neemt, op voorwaarde dat bedrijven die reeds hun bijdrage betalen, niet extra belast worden.

Sommige digitale activiteiten worden nauwelijks belast.  Dat gaat dan over gebruik van data, online reclame en commissies op verkoopplatformen.  De effectieve belasting van deze activiteiten bedraagt volgens Europese cijfers 9,5% terwijl vandaag de dag de andere bedrijven ruim 23% betalen.

 

Het Belgisch wetsvoorstel is een kopie van de Europese richtlijn die het eind vorig jaar niet gehaald heeft.  Het voorstel viseert de grote bedrijven die wereldwijd een omzet van meer dan 750 miljoen euro realiseren en in Europa 50 miljoen enkel op de digitale diensten. Het voorstel legt een forfaitaire belasting op van 3% op de inkomsten van de digitale diensten.

 

Waarom moet een Amerikaanse multinational een pak minder belastingen betalen dan een Belgische handelaar? Een Europese oplossing of wereldwijde oplossing was nog beter geweest maar vermits er geen akkoord was is het zeer goed dat België nu een initiatief neemt.  Een gelijk speelveld voor iedereen is cruciaal”, legt Dominique Michel, CEO van Comeos, uit.

 

Ook Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje hebben gelijkaardige maatregelen uitgewerkt. "Het is belangrijk dat de spelers die in België opereren geen extra belastingen krijgen. Een mogelijkheid zou kunnen zijn de digitale taks van de vennootschapsbelasting af te trekken.

 

 

Click to comment
TOP 100 DIGITAL AGENCIES

NEWSLETTER

Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,…

Voorbeeld Newsletter

Vacatures

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top