Gents buurtplatform Hoplr haalt meer dan een miljoen euro op

Sociaal buurtnetwerk Hoplr rondde vorige maand zijn 2e kapitaalronde af, goed voor 1,15 miljoen euro. Dankzij The Birdhouse en Belfius en Quaeroq, het investeringsfonds van de Matexi Groep, kan Hoplr zijn ambities voor het platform waarmaken.

post-image-3

Vier jaar geleden zagen we het ontstaan van Hoplr, een sociaal netwerk dat buren dichter bij elkaar brengt. Het platform doet dienst voor onder meer het organiseren van buurtactiviteiten, uitwisselen van spullen, melden van problemen en het terugvinden van verloren gelopen huisdieren.

Vandaag maken al 120.000 gezinnen gebruik van Hoplr, waarvan 68% wekelijks inklokt en 82% maandelijks.

Hoplr genereert inkomsten door een dashboard aan lokale besturen en andere publieke instellingen te bieden. Dit dashboard dient om buurtgerichte meldingen van algemeen nut te plaatsen, bijvoorbeeld over wegenwerken en afvalophaling. Wegens privacy-overwegingen vindt men er geen conversaties tussen buurtbewoners gezien Hoplr-buurten volledig besloten zijn.

Hoplr vergemakkelijkt op deze manier de communicatie tussen overheid en burgers. Intussen rekent het platform onder meer Stad Mechelen, Stad Oostende en IVAGO Gent tot zijn partners.

Met de tweede kapitaalronde is Hoplr in staat om zich in België en Nederland verder te ontplooien. Bovendien blijft het platform hiermee volledig reclamevrij.

Met de financiële investering in Hoplr zien we de eerste participatie van Belfius in het kader van het partnership met accelerator The Birdhouse, het startersprogramma waarin Belfius jaarlijks fors investeert en dat beloftevolle scale-ups ondersteunt en verdere groeimogelijkheden biedt. Zo heeft de Birdhouse onder meer mentoren, workshops, kantoorruimte en hun netwerk beschikbaar gesteld aan Hoplr.

“Belfius biedt start-ups unieke ondersteuning: sterke begeleiding en mentoring via The Birdhouse, uitstekend financieel advies in bankieren en verzekeren, eenvoudige toegang tot interessante kredietformules en investeringskapitaal voor de meest beloftevolle start-ups, zoals Hoplr. Op die manier engageren we ons ten volle om van Belgische ondernemers ideeën een succes te maken”, aldus Pieter Falepin, Regionaal Commercieel Directeur bij Belfius Bank en Verzekeringen.

“Met Belfius kiezen we opnieuw voor een Belgische en maatschappelijk geëngageerde partner. Deze samenwerking is voor Hoplr absoluut de juiste en logische keuze om autonoom onze maatschappelijke koers verder te zetten.”, aldus Jennick Scheerlinck, oprichter van Hoplr.

“Een duurzame buurt creëren houdt meer in dan het inplannen van een vastgoedproject. We willen op een hedendaagse wijze daarom de sociale cohesie en interactie stimuleren”, zegt Kristoff De Winne, Manager Corporate Office bij Matexi.

Het sociale netwerk Hoplr streeft ernaar om een autoriteit te worden op het vlak van community building in een maatschappelijk kader. In samenwerking met IMEC, UGent en EY startte Hoplr al een aantal wetenschappelijke onderzoeksprojecten, die ze dankzij deze financiële injectie verder hopen uit te breiden.

Back to top button
Close
Close