Instagram lanceert IGTV en gaat zo de concurrentie aan met YouTube

Het sociale netwerk Instagram, eigendom van Facebook, heeft woensdag een mobiele app gelanceerd waarmee de gebruiker langere video`s kan delen, die tot een uur lang kunnen duren, en zet hiermee de achtervolging op YouTube in.

post-image-3

"Jongeren bekijken 40% minder tv dan vijf jaar geleden", onderstreepte de CEO van Instagram, Kevin Systrom, tijdens de persconferentie in San Francisco voor de lancering van deze nieuwe dienst. Die zal IGTV heten, als verwijzing naar de traditionele tv. "Het is tijd dat video evolueert en verder gaat".

Instagram, dat in 2010 opgericht werd voor het delen van foto`s, heeft nu meer dan een miljard gebruikers, zo kondigde Systrom nog aan. Het aandeel van Facebook steeg woensdag op Wall Street met 2,3% tot 202 dollar, en overschrijdt daarmee voor het eerst de 200 dollar.

De technologiegroepen Facebook, Alphabet, YouTube en Snapchat van de Snap-groep, investeren massaal om mobiele videodiensten te ontwikkelen die zowel de gebruikers als adverteerders kunnen lokken. Instagram heeft niet onmiddellijk plannen om de inkomsten te delen met de makers van de video`s, maar het bedrijf zou dat in de toekomst wel kunnen doen, aldus de CEO.

"Het enige wat mij intrigeert is waarom het zolang geduurd heeft vooraleer Instagram deze dienst ontwikkelde", merkt de analist van eMarketer Debra Aho Williamson op.

Instagram, dat in 2012 gekocht werd door Facebook voor een miljard dollar (864 miljoen euro), kon verder groeien dankzij het toevoegen van functies zoals zijn messaging en korte video`s. In 2016 heeft de groep de functie toegevoegd van beeldenreeksen die na 24 uur verdwijnen, in navolging van de "Stories" van Snapchat.

 

Back to top button
Close
Close